מערך שיעור בנושא האביב
מטרות:
-
הכרת התופעות הקשורות בעונת האביב כתופעות מחזוריות. הבנת מקומו של האביב במעגל העונות.
-
הבחנה בשינויים החלים בטבע - התנסות בפעילויות בסביבה הקרובה להמחשת השינויים וההתחדשות.
-
הכרת מאפייני האביב: מזג האויר; פרחי הבר באביב; החרקים באביב: פרפרים, דבורים, חיפושיות.
-
פיתוח כשרים לשוניים ויכולת ההבעה באמצעות עונת האביב.
-
העלאת רגשות ותחושות הקשורות בעונת האביב.
שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
-
פיתוח אוצר מילים: עונת מעבר, מזג אוויר הפכפך, מלבלב, פורח, דוגרת, מזמזמת.
-
הכרת חלקי הפרח: שורש, גבעול, עלה, ניצן, פרח, עלי כותרת, אבקנים, צוף.
-
תיאור פרחים לפי צורה וצבע והשוואה ביניהם.
-
תיאור הקשר בין החרקים לצמחים.
-
הקניית מושגים: פרח מוגן.
סידור ותיאור ברצף של:
-
תהליך פריחה מהניצן אל הפרח המלבלב.
-
התפתחות הגוזל – קן, ביצה, ציפור דוגרת, גוזל, ציפור עפה.
-
הכרת חרקים: פרפרים, דבורים, חיפושיות.
-
הכללה: חרקים, צמחים.
-
תיאור מדרשי תמונה של אביב בטבע, הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
מודעות פונולוגית:
-
פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (פ-ר- ח)
-
זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לאביב (פרפר – פ).
-
מציאת מילים המתחילות בצליל זהה (חיפושית-חילזון)
-
חריזה- מציאת מילים נחרזות לסמלי האביב (פרפר- הר).
שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
-
מיון פרחים לפי צבע וגודל.
-
זיהוי פרח יוצא דופן.
-
סידור תמונה של נוף אביבי לפי מושגי מרחב: למטה - אדמה ,פרח, עץ, חיפושית. למעלה - שמיים, פרפר, ציפור, שמש.
-
הכרת הפעלים: לצפצף, לזמזם, לקטוף, לעוף.
-
זיהוי ושיום הסמלים: פרח, פרפר, ציפור, חיפושית.
-
הכרת המושג: רעש – שקט. קול.
חשבון ברמה הגבוהה:
-
תפיסת כמות ומנייה עם מאפייני האביב.
-
התאמת כמות למספר עם מאפייני האביב.
-
משחקי "תפוס כמות".
-
התאמה חד-חד ערכית. (פרח לפרפר)
-
השוואת כמויות (איפה יש יותר)
-
סימון < > =.
-
הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי האביב.
-
מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי העונה. (3 פרפרים ישבו על ענף, 2 פרפרים עפו. כמה נשארו?)
-
פתרון תרגילים בתוך ציור של פרח או פרפר, צביעה לפי התוצאה, לפי קוד מספרים וצבעים.
חשבון ברמה הנמוכה:
-
התאמה חד- חד ערכית – לכל פרח פרפר.
-
סידור פרפרים לפי גודל – קטן, גדול.
-
הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
-
רצף 1:1 פרח, פרפר.
-
מניית כמויות של פרחים לפי המספר הכתוב על האגרטל.
-
הדבקת ציורים של ביצים או גוזלים בקן לפי מספר.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - ברמה הגבוהה
-
ריקודי אביב.
-
פנטומימה של בעלי חיים שונים המתעוררים באביב.
-
מציאת פריטים מוחבאים, לפי "חם-קר", ובעזרת כרטיסיות עם ציורים של חלל החדר, תוך שימוש במושגי מרחב.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - ברמה הנמוכה
-
ריקודים בתנועות של פרפרים, דבורים וציפורים.
-
מסלול מוטוריקה גסה, שילוב של התאמת פריטים לפי צבע או לפי סוג: לאסוף את כל הפרפרים, את כל הפריטים הגדולים, להתאים פרפר לפרח לפי צבע.
-
מציאת פריטים מוחבאים, לפי "חם-קר", ובעזרת כרטיסיות עם ציורים של חלל, תוך שימוש במושגי מרחב.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הגבוהה
-
שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה ביצירות תוך שימוש במאפייני אביב.
-
צביעת פרפרים ופרחים לפי קוד מספרים.
-
הכנת פרחים וחרקים מחומרים שונים ומגרוטאות.
-
ציור סמלי האביב.
-
יצירת גלגל העונות.
-
הכנת פרפרים משקפים – הילדים יציירו פרפרים על השקף/ או יעתיקו דגם של פרפר, יגזרו ויצבעו בטושים לא מחיקים/צבעי זכוכית.
-
הכנת קיר "אביב" פעיל – הילדים יציירו, יגזרו ויצבעו מאפייני אביב וירכיבו קיר אביב משותף.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - ברמה הנמוכה
-
שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח ביצירות.
-
הכנת פרפרים, ופרחים מבריסטול – גזירה וצביעה.
-
הכנת פרחים וחרקים מגרוטאות.
-
צביעה של סמלי האביב.
-
השחלת שרשרת פרחים על חוט ניילון.
-
"שתילה", נעיצת פרחים בסוגי אדמה שונים - חול, אדמה יבשה, אדמה רטובה.
-
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים: הכנת פריטים הקשורים לתמונת אביב מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
חברתי ורגשי ברמה הגבוהה
-
ביטוי אישי - מה אני אוהב באביב.
-
טיול לשדה והתייחסות למאפייני האביב.
-
הקמת חנות פרחים – משחקי קניה ומכירה.
-
התחפשות לחרקים שונים ע"י פריט מאפיין (כתר עם מחושים, כנפיים).
-
המחזת סיפור בנושא.
-
סיפור על הזחל שרצה להיות מישהו אחר, עד שהפך לפרפר.
-
שיחה על תכונות, על קבלת עצמי ועל התפתחות.
חברתי ורגשי ברמה הנמוכה
-
משחקי חיקוי תנועות וקולות פרפרים, דבורים, חיפושיות.
-
התחפשות לדמויות שונות של בעלי חיים וצמחים באביב.
-
משחקי קוקו - מי בתוך הסל?
-
המחזת סיפור בנושא אביב.
אוריינות ברמה הגבוהה
-
יצירת לוח מזג האוויר. מילים - חם, קר, בהיר, מעונן, לח, יבש.
-
חשיפה למילים הקשורות לאביב: שמות פרחים, ציפור, דבורה, חיפושית.
-
התאמת מילים לתמונות.
-
מיון מילים ותמונות של עצים, פרחים, חרקים.
-
כתיבה – הבעה בכתב בנושא האביב. (סיפורה של דבורה המחפשת דבש. סיפורה של החיפושית. תהליך ההתפתחות של הפרפר).
-
כתיבת מילים לפי שמיעה.
-
השלמת אותיות החסרות במילה.
-
פירוק והרכבת מילים ע"י גזירה והדבקה.
-
התאמת מילה לתמונה.
-
מציאת מילים המתחילות באותיות של מילים הקשורות לנושא– פרח, זחל.
אוריינות ברמה הנמוכה
-
חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לאביב.
-
הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו'...)
-
משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה בליווי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזיכרון).
-
זיהוי שירים המודפסים בצרוף תמונות. "קריאת " השיר.
קריאה ברמה הגבוהה
-
זיהוי וקריאת מילים הקשורות לאביב.
-
קריאת סיפור קצר בנושא האביב ופיתוח מיומנויות הבנת הנקרא.
תפיסות ברמה הגבוהה
-
פיתוח חושים: הסתכלות במראה השמיים, תחושת חמימות וקרירות, הבחנה בריחות ובקולות בטבע, אדמה לחה ויבשה.
-
ציור פרח על פי התבוננות בפרח האמיתי.
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם מאפייני האביב.
-
משחק הזיכרון עם מאפייני האביב.
-
זיהוי מאפייני האביב בדמות ורקע.
-
זיהוי מי יוצא דופן.
-
השלמת החסר.
-
כיווניות מי שונה בכיוון.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון ורצף שמיעתי.
-
זיהוי קולות של בעלי חיים באביב.
תפיסות ברמה הנמוכה
תפיסה חזותית:
-
התאמת פרפר לפרח לפי צבע.
-
התאמת פרפר לפרח לפי גודל.
-
מיון פרפרים ופרחים לפי צבע.
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי האביב.
-
משחק הזיכרון עם סמלי האביב.
-
זיהוי סמלים בדמות ורקע.
-
רצף חזותי בשימוש בסמלי האביב.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
-
זיהוי קולות של בעלי חיים המתעוררים באביב.
שירים:
1. "איך יודעים שבא אביב" / דתיה בן דור.
2. "פרפרים מכל מיני צבעים" / מפרפר נחמד.
4. "יום הולדת פרחוני " / פרפר נחמד.
5. "בואו נקשיב לקולות האביב" / מלכה שידלובסקי
6. "פרפרים" / עדי סולקין
סיפורים:
1. החיפושית שנולדה בלי נקודות
2. אביב / שרה זוטא
3. הזחל הרעב / אריק קרל
4. מישהו אחר / דפנה עבר הדני
5. פרפר הזהב והאפונית / גיצה פרידמן גרייבסקי |