|
|
|
|
סתיו - מערך שיעור
מטרות:
1. הכרת תכונות עונת הסתיו כחלק ממחזוריות גלגל עונות השנה.
2. הכרת סימני הסתיו והתופעות הקשורות בהם.
3. הכרת סוגי עלים; הכרת מבנה גוף החילזון והנחליאלי.
4. הכרת הכותנה- בית הגידול, מוצרים מהכותנה, התהליך, מבנה הצמח.
5. הרחבת והעמקת הקשר לסתיו באמצעות חוויה ושפה.
6. פיתוח הבעה עצמית והעלאת רגשות ותחושות הקשורות לסתיו.
רמה נמוכה:
שפה וקוגניציה |
* מיון עלים לפי גודל.
* זיהוי חפץ יוצא דופן.
* הכרת הפעלים: לזחול לקפץ, לנתר.
* זיהוי ושיום סימני הסתיו
* הכרת המושגים: לאט-מהר (רוח,חילזון), ארוך-קצר (עלה).
גבוה-נמוך (חצב)
* הכרת חלקי גוף של הנחליאלי והחילזון.
* הכרת צבעים המאפיינים את עלי השלכת, הנחליאלי,
החצב.
* מיון מאפיינים לקטגוריות, למשל:
נחליאלי וחילזון - בעלי חיים.
* תיאור מדרשי תמונה הקשורים בסימנים.
* דיון בשינויי מזג האוויר והלבוש.
* פיתוח והרחבה של נושא הכותנה:
- הכרת הכותנה.
- בית הגידול-שדה.
- מוצרים מכותנה.
- מבנה הצמח.
- התהליך מהזרע עד לצמח.
- קשה/רך, קטן/גדול, גבוה/נמוך. |
חשבון |
* התאמה חד-חד ערכית-לכל חילזון עלה.
* סידור עלים לפי גודל - גדול, קטן, בינוני.
* הכרת המושג מעט-הרבה באמצעות סימני הסתיו.
* מנייה של סימני הסתיו.
* התאמת כמות לכמות ולמספר. |
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב |
* משחקי תנועה ומוסיקה - ניעור של מצנח לפי רוח
חזקה וחלשה. מהר – לאט.
* ריקודים הקשורים לסימני הסתיו (נחליאלי, רוח, עלים נושרים).
* הליכה על מסלול של עלי שלכת.
* הליכה על קורה/כסאות ואיסוף תמונות / עלים של סתיו.
* משחק לפי הוראה לנתר, לזחול, לצמוח.
* סיור בטבע: נצא עם הילדים לחפש את סימני הסתיו ולחוש את
אווירת הסתיו.
* המחזת סיפור בנושא. |
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי |
שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, מיחוי בעבודות בנושא הסתיו.
דוגמאות:
* מועכים עלים ויוצרים דמויות כיד הדמיון.
* אפיית בצק בצורת חילזון.
* יצירת חילזון מפלסטלינה.
* הכנת נחליאלי מקרעי נייר.
* יצירת הדפסים מעלים וצבעי גואש.
* מיחוי עלים עם צבע פנדה.
* מישוש עלי שלכת/ עלים ירוקים.
* יצירות עם מוצרי כותנה: צמר גפן, מקלות אוזניים, בדים. |
חברתי ורגשי |
* יציאה לטבע - טיול.
* ריקודים בקבוצה.
* חיקוי תנועות.
* משחק פנטומימה -ילד ממחיש פעולה מסימני הסתיו והילדים צריכים לנחש.
* זיהוי והתייחסות לרגשות שונים בעקבות מפגש עם החילזון: רתיעה, שמחה.
* ריקוד ציפורים.
* מה אני אוהב בסתיו - לוח מובא לגן עם תמונות של הסמלים,
הילד תולה את שמו במקום שמייצג את תחושתו.
* מה אני אוהב בסתיו ביטוי אישי. |
אוריינות |
* חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לסימנים.
* הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים, וכו')
* משחקי התאמה- מילה למילה, מילה בליווי תמונה לתמונה (לוטו, משחק הזיכרון).
* מתכון לאפיית בצק.
* הליכה במסלול, איסוף אותיות תוך כדי הליכה לבניית מילים
הקשורות לנושא. |
תפיסות |
* משחק מי חסר ונעלם: באמצעות תמונות של סימני הסתיו.
* משחק הזיכרון.
* זיהוי הסימנים בדמות ורקע.
* מדרש תמונה לפיתוח זיכרון חזותי. נהפוך ונבקש מהילד לספר
מה הוא זוכר מהתמונה.
* רצף חזותי.
תפיסה שמיעתית
* זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור"
* המורה תשמיע מקצב איטי-מהיר והילדים יצטרכו לנוע לפי
הקצב
* קולות: רחש העלים, ציוץ הציפורים, רוח. |
רמה גבוהה:
שפה וקוגניציה |
פיתוח אוצר המילים:
יבש, שביר, נושר, זוחל נושבת, מעיפה, מנתר, מקפץ, פורח, נובל.
מושגים: לאט- מהר, ארוך- קצר.
תיאור עלים: מעוגלים, מחטים, מחוספסים, חלקים, בשרניים.
* תיאור סימני הסתיו לפי קריטריונים: צבע, צורה, תפקוד, קטגוריה.
* הכרת והרכבת חלקי גוף החילזון והנחליאלי.
* תיאור וסידור ברצף של תמונות (מעללי הרוח לילד שחובש כובע).
* תיאור מדרשי תמונה של סימני הסתיו תוך הקפדה על מבנה
משפט תחבירי תקין.
מודעות פונולוגית:
* פירוק מילה למרכיבים הפונטיים. (ח-ל-זו-ן)
* זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לסתיו. (חצב-ח)
* חריזה- מציאת מילים נחרזות לסימני הסתיו (רוח-נפוח).
* זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות בסתיו.(סתיו-ו) |
חשבון |
* תפיסת כמות עם סימני הסתיו (עלים, חלזונות, חצב).
* התאמת כמות למספר עם סימני סתיו.
* משחקי "תפוס כמות" של סימני הסתיו.
* מניית כמות של מאפיינים.
* התאמה חד-חד ערכית (לכל חילזון עלה).
* השוואת כמויות (איפה יש יותר)
* סימון< > =
* זיהוי כמויות וספרות: נחלק לכל ילד מספר עלים. על הרצפה
מונחות ספרות. הילד יטיל קוביה ויניח מספר עלים לפי הכמות
שיצאה, תחת הספרה הנכונה.
* הכרת המספר הסודר באמצעות סימני הסתיו.
* מניפולציות חשבוניות באמצעות סימני הסתיו.(על העץ 3 עלים.
נשר 1 כמה נשארו?) |
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב |
* הליכה על מסלול של עלי שלכת.
* ריקודים.
* פנטומימה של סימני הסתיו.
* איסוף עלי שלכת.
* משחק ים יבשה עם המילים: נחליאלי-חצב
* הליכה / קפיצה / דילוג / דהירה בחלל החדר. ברקע המורה
אומרת מילים שונות, כששומעים מילה הקשורה לסתיו נעמדים
כפסלים. |
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי |
שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות בחומרים.
דוגמאות:
* הדפסים מעלים - בצבעי גואש .
* מעיכת עלים יבשים והדבקתם.
* ציור החצב בגיר ע"ג בריסטול שחור.
* הכנת חילזון מבצק. |
חברתי ורגשי |
* יציאה משותפת לטבע. חיפוש אחר חלזונות, נחליאלי וחצב.
* משחק פנטומימה: ילד ממחיש פעולה הקשורה לאחד מסימני
הסתיו. למשל: איך זוחל החילזון, ועל הילדים לנחש איזה בעל
חיים הוא הציג. המנחש הוא המציג הבא.
* המחזה משותפת של סיפורי סתיו.
* זיהוי והתייחסות לרגשות שונים בעקבות מפגש עם החילזון:
רתיעה, שמחה, פחד.
* הדגשת משמעות המושג: חופש (צער בעלי חיים), יחס נאות
לבעלי חיים. |
אוריינות |
* חשיפה למילים הקשורות לסתיו.
* התאמת מילים לתמונות הסתיו.
* הברקת מילים.
* מתכון להכנת בצק (בצורת חילזון).
* כתיבה:
א. הבעה בכתב בנושא הסתיו.
ב. כתיבת סיפור לתמונות ברצף. |
קריאה |
* זיהוי וקריאת מילים הקשורות לעונה.
* קריאת סיפור קצר בנושא הסתיו ופיתוח מיומנויות הבנת
הנקרא.
* מתכון להכנת בצק (בצורת חילזון) |
תפיסות |
תפיסה חזותית:
* משחק-מי חסר ונעלם עם תמונות הסתיו.
* משחק הזיכרון
* זיהוי הסימנים בדמות ורקע.
* מבוכים
* תיאור מילולי של סימני הסתיו לפי היבטים חזותיים של צבע,
צורה, גודל.
* כיווניות בסימני הסתיו (מי יוצא דופן בכיוון).
* מדרש תמונה לפיתוח זיכרון חזותי. נהפוך את התמונה ונבקש
מהילד לספר מה הוא זוכר.
* רצף חזותי מורכב בשימוש בסימנים.
תפיסה שמיעתית:
* זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
* זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
* המורה תשמיע שיר על הנחליאלי והילדים יתאימו את
התנועות: רץ, מנתר.
* השמעת צלילים של רוח איטית ומהירה והילדים יניעו את
המצנח לפי הקצב. |
רשימת סיפורים:
האם הגיע הסתיו
הרוח והשמש
ברלה, ברלה צא החוצה / פנינה קז
מעשה בענן קטן / צביה וילנסקי
עמוס והנחליאלי / מתוך חוברת שמ"ע
עננים בשמים / מתוך חוברת שמ"ע
הענן והטיפות / מתוך חוברת שמ"ע
הזרעים אשר באדמה / מתוך חוברת שמ"ע
דקלומים ושירים:
רוח ענן / אנדה עמיר
הרוח השובב / דתיה בן-דור
החילזון והרוח / צילה לי
יש לי חבר ענן / הדס פתחי
חילזון / אריאלה סביר |
|
|
|
|
|
|
|
מידע נוסף
להצטרפות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|