מערך שיעור - ל"ג בעומר
מטרות:
-
הכרת הסיפור ההיסטורי – סיפור בר כוכבא והבנת משמעותו.
-
הכרת מנהגי החג: הכנת מדורה (בחירת מקום מתאים, בנייה, הדלקה וכיבוי), חלק חברתי- שמחה ועשייה משותפת סביב המדורה, אכילת מאכלים סביב המדורה (תפוחי אדמה, מרשמלו), משחק בחץ וקשת.
-
הכרת מושגים הקשורים לל"ג בעומר: אש, להבה, חם, צבעי האש (אדום, כתום, צהוב), מדורה, איסוף (ענף, קרש, גזע, זרד), דליק / לא דליק, בערה, שרפה מול מדורה, סכנה.
רמה גבוהה
1. שפה וקוגניציה:
-
פיתוח אוצר מילים: אש, בערה, שרפה, סכנה, הדלקה, דעיכה, כיבוי.
-
סידור ותיאור ברצף של הסיפור ההיסטורי.
-
תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג תוך הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
-
מיון חומרים ע"פ המושגים דליק / לא דליק.
מודעות פונולוגית:
-
פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (מ-דו-ר-ה)
-
זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג (אריה - א).
-
חריזה - מציאת מילים נחרזות לסמלי החג (אש- לוחש).
-
זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג (קרש- ש).
-
חידון בהקשר לסיפור החג.
2. חשבון:
-
תפיסת כמות עם סמלי החג.
-
התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
-
משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
-
מניית כמות של סמלים.
-
התאמה חד-חד ערכית. (לכל ילד כובע).
-
השוואת כמויות (איפה יש יותר)
-
סימון < > =
-
הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.
-
מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3 תפוחי אדמה. גיל אכל 1 כמה נשארו?) (כמה תפו"א צריך להכניס למדורה כדי שכל ילד יקבל 2 תפו"א?).
3. מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
-
בניית מדורה מחומרים שונים כמו קוביות ובדים.
-
ריקודים סביב ל"מדורה".
-
פנטומימה של דמויות הסיפור: בר כוכבא, האריה, הרומאים.
-
המחזת סיפור חג.
-
פעילות דימיונית: "כולנו אריות.., אנחנו הופכים לאש.... "
-
איסוף קרשים למדורה בעזרת מריצה.
-
משחק ים יבשה עם המילים: בר כוכבא-אריה או אש-אדמה.
-
משחק קליעה למטרה ע"י חץ וקשת.
4. מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
-
שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח.
-
התנסות בחומרים ביצירות הבאות:
* הכנת חץ וקשת
* הכנת דגמים של מדורות
* הכנת שרשרות של תפוחי אדמה
* ציור דמויות ע"פ הסיפור ההיסטורי
* הכנת סיפור החג בסיפרון ע"י ציור וכתיבה.
5. חברתי ורגשי:
-
המחזת סיפור החג תוך התחפשות לדמויות מהסיפור.
-
שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית המדורה והכנות לקראת חגיגת ל"ג בעומר.
-
התגברות על פחדים בעקבות ההתעסקות באש כדבר מסוכן.
-
זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
-
יצירת קשרים חברתיים ע"י שירה וריקודים סביב המדורה.
6. אוריינות:
-
חשיפה למילים הקשורות לחג.
-
התאמת מילים לתמונות מהחג.
-
מדריך: אופן בניית חץ וקשת
כתיבה –
א. הבעת בכתב בנושא החג.
ב. כתיבת סיפור החג
ג. כתיבת רשימה של המשתתפים בחגיגת ל"בעומר.
ד. רשימה של ציוד הדרוש להכנת מדורה , לכיבוי ואמצעי זהירות.
7. קריאה:
-
זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
-
קריאת סיפור קצר שקשור בל"ג בעומר.
-
מיומנויות הבנת הנקרא.
8. תפיסות:
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג.
-
זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
מבוכים עם סמלי החג.
-
זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
-
השלמת החסר בסמלי החג. כיווניות בסמלי החג ( מי שונה בכיוון).
-
רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
רמה נמוכה
1. שפה וקוגניציה:
-
מיון ע"פ צבעי האש.
-
זיהוי חפץ יוצא דופן.
-
הכרת הפעלים: לאסוף, לעשות ערמה, להדליק, לכבות, להזהר.
-
זיהוי ושיום הסמלים: מדורה, ילדים רוקדים מסביב למדורה, בר כוכבא והאריה.
-
הכרת המושגים: בתוך המדורה, מסביב למדורה, על יד המדורה.
-
תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
-
סידור של רצף בניית המדורה.
2. חשבון:
-
התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד קרש.
-
סידור להבות האש לפי גודל – קטן, בינוני, גדול.
-
הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
-
מניית סמלי החג.
3. מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
-
בניית מדורה מחומרים שונים בגן.
-
ריקודים סביב ל"מדורה".
-
המחזת סיפור חג.
-
פעילות דימיונית: "כולנו אריות.., אנחנו הופכים לאש.... "
-
איסוף קרשים למדורה בעזרת מריצה.
-
משחק קליעה למטרה ע"י חץ וקשת.
4. מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
-
שימוש במיומנויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח.
-
התנסות בחומרים ביצירות הבאות:
* הכנת חץ וקשת
* הכנת דגמים של מדורות
* הכנת שרשרות של תפוחי אדמה
* ציור דמויות ע"פ הסיפור ההיסטורי
* הכנת סיפור החג בסיפרון ע"י צביעת הדמויות וכתיבת מילים בודדות כמו: בר-כוכבא, אריה, גיבור או סיפור המעשה ושיכתוב של מבוגר.
5. חברתי ורגשי:
-
המחזת סיפור החג והתחפשות לדמויות מהסיפור
-
שיתוף פעולה ופיתרון בעיות בעת בניית המדורה והכנות לקראת חגיגת ל"ג בעומר.
-
התגברות על פחדים בעקבות ההתעסקות באש כדבר מסוכן.
-
זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
-
יצירת קשרים חברתיים ע"י שירה וריקודים סביב המדורה.
6. אוריינות:
-
חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
-
הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..)
-
משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה +תמונה. (לוטו, משחק הזכרון).
-
רשימה של מוזמנים לחגיגת ל"ג בעומר, רשימת ציוד להכנת מדורה.
7. תפיסות:
תפיסה חזותית
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
מסביב לעיתון
העיתון / מירב האוסמן
דקלום הפעלה
יש לי עיתון אתו אנער
מרעיש העיתון מקשקש, לא עוצר
אני מתחבא, מאחוריו מסתתר
שקט, הס ואין רעש יותר.
קוקו עיתון קוקו עיתון
מציץ לו ראשי, ויוצא כך פתאום.
עולה העיתון למעלה למעלה
מתנפנף עם הרוח ביום ובלילה.
אני בו קורא, מביט, מתבונן.
לפתע העיתון נעלם הוא ואין.
והנה הוא חזר כמו כדור עגלגל
גלגלתי, סובבתי העפתי אל על.
לבסוף תפסתי אותו במהרה
והופ! זרקתי חיש קל למדורה.
פעילות
בפעילות לקראת ל"ג בעומר אנו אוהבים לשחק עם הילדים בעיתונים.
משחק עם העיתון יוצר צליל מיוחד המזכיר את רחש המדורה, נוסף על כך שעיתון הוא חומר בעירה למדורה.
נשחק עם הילדים בעיתון נרשרש, ננפנף, נסתתר, נכווץ ונגלגל.
הילדים יגלגלו, יזרקו ואף יבעטו ב"כדור העיתון" שיצרו ע"י מעיכת העיתון בשתי ידיים. לבסוף יערמו את כל העיתונים לערמה שתהפוך ל"מדורה" בגן. ניתן להוסיף מטפחות צבעוניות או ניירות בצבעים אדום, כתום וצהוב להמחשה.
ניתן לשיר ולרקוד סביב המדורה |