|
|
|
|
לפניכם מס' מערכי שיעור שימושיים לגילאים שונים, ניתן להדפיס את מערכי השיעור על פי צורך.
מערך פעילות 1: מפגש בוקר
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: מפגש בוקר במרכז הגן
נושא הפעילות: שיר "ציור של ים" / לאה נאור
מס' ילדים: מליאה
מטרות חינוכיות:
1) הילד יפתח את יכולת הסבלנות וההקשבה.
2) הילד יכבד את חבריו בזמן שהם מבטאים את עצמם.
3) הילד ילמד לדחות סיפוקים ולהמתין לתורו.
מטרות לימודיות:
1) הילד יפתח את יכולת הדמיון.
2) הילד יפתח את יכולת הביטוי והתיאור.
3) הנאה חוויתית.
אמצעי המחשה: ספר הפעלוטף חלק ב' (השיר בעמ' 206).
פתיחה חוויתית:
אפתח את הבוקר בשיתוף חוויות של הילדים על השבת ועל השביתה שהייתה אתמול:
אתמול הייתה שביתה של הסייעות והגן היה סגור, היו ילדים שלא ידעו והגיעו לגן, גם אני לא ידעתי על השביתה והגעתי.
כשחזרתי לביתי התקשרתי לאחותי הגדולה שגרה בחיפה, נויה הנכדה שלה ענתה לי לטלפון (נויה בת 4) שאלתי אותה מה היא עושה והיא סיפרה לי שהיא ציירה ים מאוד מאוד מיוחד.
שאלתי אותה מה כל כך מיוחד בציור של ים? והיא סיפרה לי
שהים שהיא ציירה הוא בצבע ירוק והשמש בצבע כחול והדגים בצבע סגול, צהוב, אדום, חום, שחור ו... אני לא הבנתי והתחלתי לצחוק ואמרתי לה נויה חמודה אין ים כזה.
אתם יודעים מה היא ענתה לי?
(אתן לילדים לנחש) היא אמרה לי שיש דבר כזה.
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) הקראת השיר
3) שיחה קצרה על השיר
4) סיום
מהלך הפעילות:
1) שאילת שאלה: האם לדעתכם יש ים כזה?
אתם חושבים שאפשר לצייר ים כזה?
אפתח את השיחה בהתאם לתשובות הילדים.
אתם יודעים, לא רק נויה חושבת שאפשר לצייר ים כזה, אני רוצה להקריא לכם שיר על ילד שגם צייר ציור של ים בצורה שונה. לשיר קוראים "ציור של ים" וכתבה אותו לאה נאור.
2) אקריא לילדים את השיר, כשאסיים אציג את התמונה בפני הילדים.
3) אשאל את הילדים: אילו צבעים אתם רואים בדמיונכם כאשר אתם
חושבים על ים?
בהתאם לתשובות הילדים אמשיך בשיחה ואנסה לכוון אותם לכיוון הרצוי לי. מה אתם אוהבים לעשות בים? אתן לילדים להתבטא.
4) אומר לילדים, אתם יודעים אפשר לצייר כל דבר שונה אם נשתמש בדמיון שלנו. למשל, אני אצייר בבית משולש עם גג עגול והדלת תהיה מלמעלה והחלונות יהיו שעונים החצר שלי תהיה עם פרחים מרובעים. מצחיק נכון? אבל אפשר לצייר.
איך אתם הייתם מציירים ציור דמיוני?
אנסה לכוון את השיחה לכיוון פיתוח הדמיון.
סיום:
אחרי שדמיינו לנו ציורים מצחיקים נמשיך...
מה יש לנו בים? אכוון אותם, דגים, אוניות, גלים ו... ניגש לשולחנות ונצייר את הים כפי שאנו רואים אותו בדמיון שלנו.
הילדים שבוחרים להיות דגים יוצאים בתנועה של דגים וניגשים לשולחנות. הילדים שבחרו להיות צוללנים יוצאים והילדים שבחרו להיות גלים יוצאים בתנועה של גלים. |
|
מערך פעילות 3: יצירה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: בתוך הגן סביב שולחן כ-15 דקות
נושא הפעילות: ציור של ים
מס' ילדים: 6 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) הילד יפתח מיומנות חברתית ע"י שיתוף פעולה.
2) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
מטרות לימודיות:
1) הילד ישתף פעולה במהלך היצירה.
2) הילד יחזור על מושגי הצבעים
3) פיתוח מוטוריקה עדינה
4) פיתוח הדמיון.
אביזרי המחשה: דפים לבנים וצבעים.
פתיחה:
הקראתי לכם את השיר שכתבה לאה נאור, על ילד שצייר ציור מהדמיון שלו. אפשר לצייר הכל מהדמיון. מה דעתכם שגם אנחנו נצייר, רוצים לנסות?
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) יצירה, פעילות חופשית
3) סיום
על השולחן יש דפים וכל מיני צבעים, כל ילד לוקח דף, מי שיודע לכתוב את שמו יכתוב אותו ומי שלא אעזור לו.
תנסו לצייר את הים כפי שהוא נראה לכם, אני אשב בשולחן לידכם וכשתסיימו לצייר תקראו לי בבקשה.
פעילות היצירה:
במהלך כל הפעילות לא אהיה מעורבת, גם לא אשב קרוב, אשב בשולחן ליד ואעזור לקבוצה אחרת בפעילות אחרת, כך אתן לילדים את יכולת הביטוי שלהם ביצירה ללא המעורבות שלי.
כשהילדים יסיימו את הציור, אבקש מכל ילד לתאר מה הוא צייר ובזמן התיאור אבקש לשיים את הצבעים.
סיום:
אומר לילדים, אנו נתלה על הלוח את הציורים היפים שלכם. כל ילד מביא את הציור שלו וממתין עד שאני מסיימת לתלות את הציור של החבר שהיה לפניו. כל ילד שתליתי את הציור שלו ניגש להמשך הפעילות. |
מערך פעילות 2 : חצר פעילה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: בחצר כ-20 דקות
נושא הפעילות: תופסת צל
מס' ילדים: 8 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
2) טיפוח דימוי גוף חיובי
3) פיתוח מיומנות חברתיות.
מטרות לימודיות:
1) מילוי הוראות
2) פיתוח מוטוריקה גסה
3) התמצאות במרחב
4) הנאה חוויתית.
פתיחה חוויתית:
אשב עם הילדים מסביב לארגז החול. אפתח ואומר אתם יודעים בקיץ יש עוד משהו, בעיקר ביום הוא תמיד איתנו בחוץ. כשאנו הולכים על המדרכה, כשאנו הולכים למכולת או לגן השעשועים הוא תמיד איתנו. לפעמים הוא מלפנים לפעמים בצדדים ולפעמים מאחור.
אתם מצליחים לנחש למה אני מתכוונת?
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) הסבר והדגמה
3) משחק
4) סיום
פתיחה – הצל, הצל שלנו הולך איתנו שאנו בחוץ במהלך היום, אבקש מהילדים תחילה למצוא את הצל שלהם. אבקש מהם ללכת בכיוונים שונים, להניע את הגוף, את הידיים, את הראש וראו מה קורה לצל, בוא ננסה לרדוף אחרי הצל שלנו או לברוח מפניו.
המשחק – במשחק כל ילד מנסה לדרוך על הצל של החבר שלו, תוך כדי שהחבר בורח, הילד שמצליח לדרוך על הצל הופך להיות הנרדף.
סיום:
אבקש מהילדים להתאסף מתחת לסככה לעמוד, לשאוף דרך האף ולנשוף דרך הפה, להרים את הידיים לפנים ולמעלה.
לאחר שביצענו את הרגיעה ניגש לכניסה לגן, אבקש מהילדים לגשת לשטוף פנים ולשתות, לאחר מכן, להצטרף לפעילות בגן.
|
|
מערך פעילות 4: תנועה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: בתוך הגן כ-20-15 דקות.
נושא הפעילות: ים יבשה, תנועה בחישוק.
מס' ילדים: 8 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
2) טיפוח דימוי גוף חיובי.
מטרות לימודיות:
1) פיתוח מוטוריקה עדינה/גסה.
2) התמצאות במרחב האישי והכללי.
3) לימוד מושגי יחס והתנסות בתנועה.
4) הילד ילמד את ההבדל בין המושגים בין ומסביב.
אמצעי המחשה: חישוקים, תוף מרים, מטפחת צבעונית.
פתיחה:
החישוקים יהיו מפוזרים במרחב ואתן לילדים לבחון את החישוקים.
אפתח ואשאל – מה לדעתכם, אפשר לעשות עם החישוקים? אתן
לילדים את יכולת הביטוי ואציין בפני הילדים מה כל אחד עושה.
אומר לילדים מה דעתכם לשחק את המשחק ים, יבשה?
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) דקלום
3) הסבר הפעילות
4) הפעילות
5) סיום – סיום חוויתי (רגיעה)
מהלך הפעילות:
אבקש מהילדים לבחור חישוק וכל ילד ישב ליד החישוק שבחר, אני רוצה ללמד אתכם דקלום.
החישוק הוא הים ובחוץ היבשה,
צריך לקפוץ ולהתבלבל בבקשה
ים, יבשה, ים, יבשה, יבשה וים
כך משחקים כולם
הופ לאן הלכו כולם.
הסבר הפעילות –
אסביר לגבי הדקלום. את הדקלום אומרים בהתחלה לאט ובכל פעם יותר מהר ויותר מהר. אקח חישוק אחד ואדגים.
מקישה בתוף אכנס לתוך החישוק – החישוק הוא הים/ אקפוץ מחוץ לחישוק-
ובחוץ היבשה. צריך לקפוץ ולהתבלבל בבקשה.
אקפוץ מבפנים החוצה - ים, יבשה
מבחוץ פנימה והחוצה - ים, יבשה
יבשה וים.
אסתובב מסביב לחישוק – כך משחקים כולם.
אלך בין החישוקים – לאן הלכו כולם.
לאחר שהדגמתי אבקש מהילדים להניח את החישוקים במרחק של שני צעדים אחד מהשני (אעזור). ואומר בכל פעם אומר את הדקלום יותר מהר וכך הם צריכים לפעול בהתאם.
ביצוע ההפעלה:
לסיום אומר את הדקלום לאט, לאט ובשקט בשקט עד שלא יוכלו לשמוע אותי, אניח את התוף בצד.
סיום:
אבקש מהילדים לשבת בתוך החישוקים לשאוף מהאף ולנשוף (להוציא את האוויר מהפה) נעשה את הפעולה מס' פעמים.
לעצום את העיניים ולדמיין שאנחנו בתוך סירה, זזים מצד לצד אומר: הים רגוע, אתם שטים עם הגוף מצד לצד. אקח מטפחת צבעונית אנפנף לילדים מול הפנים ואומר שיש רוח נעימה וקרירה ומאוד נעים.
אומר לילדים שכל ילד שאגע בו עם המטפחת בכתפיים ובפנים סימן שהגיע ליבשה קם לוקח את החישוק מניח אותו על השולחן ויוצא לחצר. |
|
מערך פעילות 5: מפגש צהרים
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: בתוך הגן מפגש צהרים.
נושא הפעילות:
1) הקראת שיר "אני אוהב גלים"/ציפי שחרור מתוך עוד סיפור ועוד שיר
2) פעילות בתנועה.
מס' ילדים: מליאה.
מטרות חינוכיות:
1) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
2) טיפוח דימוי גוף חיובי.
מטרות לימודיות:
1) פיתוח מוטוריקה עדינה/גסה.
2) התמצאות במרחב האישי.
3) פיתוח יכולת ההקשבה.
4) טיפוח יכולת הביטוי ע"י רגש.
אמצעי המחשה:
שיר "אני אוהב גלים"/ציפי שחרור מתוך ספר עוד סיפור ועוד שיר קלטת שמע לקט שירים של קיץ, חבלים.
פתיחה:
היום היה לנו יום של ים. ציירנו ים, שיחקנו ים/יבשה, שיחקנו עם הצל שלנו ואני רוצה לסיים את היום עם שיר של ים.
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) הקראת השיר
3) פעילות בתנועה
4) סיום
מהלך הפעילות:
אומר לילדים שכל אחד אוהב משהו בים.
יש שאוהבים את רחש הגלים, את רחש הים הסוער ויש שאוהבים את הרוח המלוח של הים. כל אחד אוהב משהו.
אקריא לכם את השיר בשיר מדובר על ילד שאוהב את הגלים. לשיר קוראים "אני אוהב גלים" וכתבה אותו ציפי שחרור.
"אני אוהב גלים" / ציפי שחרור
אני אוהב ללטף גלים אני אוהב ללטף גלים
כשהם קטנים מיד כשהם נולדים
לפני שהם גדלים לפני שלומדים את שפת הדגים,
ומתנפחים לפני … לפני שמתנפצים.
לפני שתופחים אני אוהב גלים.
ומתעגלים.
אפנה לילדים ואשאל ומה אתם אוהבים בים? לפי תשובות הילדים אפתח את השיחה.
אני אוהבת בים את האוניות ותמיד רציתי להיות רב חובל שמשיט את האוניה על הגלים העולים והיורדים. תנסו לדמיין שאתם רבי חובלים שמשיטים אוניה.
יש לי רעיון אנחנו נהיה רבי חובלים.
אסביר – אני אשמיע קלטת עם שיר על רב חובל, אנו נתחלק לזוגות, כל ילד בוחר בן או בת זוג אפשר גם שלושה ילדים ביחד (אבל לא יותר), אחלק חבלים, כל זוג או שלשה מקבלים חבל. בזוג כל אחד אוחז בקצה אחד של החבל ויושבים זה מול זה, בשלשה אקפל את החבל ל-2 שני ילדים אוחזים בקצה והילד השלישי אוחז בקיפול במרכז.
אצטרף לזוג כדי להדגים ולהשתתף בפעילות.
לפי השיר כל ילד מושך את החבל לכיוון שלו קדימה ואחורה.
אפעיל את הקלטת ואתחיל. השיר מתוך לקט שירי קיץ.
הי הו, הי הו רב חובל אני
משיט אני את האוניה שלי הילדים מושכים בחבל קדימה ואחורה.
פזמון: הגלים עולים עולים - מעלים את החבל למעלה.
הגלים יורדים יורדים - מורידים את החבל למטה.
שטה אוניה במים הכחולים – מזיזים את החבל מצד לצד.
ושוב מהתחלה כך כל השיר.
סיום:
אומר לילדים שהגענו ליבשה, אבקש מכל ילד להכניס את החבל לשקית, אעבור בין הילדים לאסוף. ואומר שהיה לי מאוד נעים היום וניפרד בשיר אמור שלום.
|
מערך פעילות 6: מפגש בוקר
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: פנים הגן במרכז.
נושא הפעילות: לוח קיץ ופרידה מלוח מחזוריות החגים.
מס' ילדים: מליאה.
מטרות חינוכיות:
1) פיתוח הסבלנות וההקשבה.
2) דחיית סיפוקים.
3) הילד ילמד לכבד את חברו במהלך השיחה.
מטרות לימודיות:
1) הילד יפתח יכולת ההקשבה ולהתייחס לנשמע.
2) שיום ימי השבוע.
3) טיפוח יכולת הביטוי.
4) הכרת סמלי הקיץ
5) הנאה חוויתית.
אביזרי המחשה:
תמונות של קיץ, קלטת שמע של לקט שירי קיץ.
פתיחה חוויתית:
אפתח בשיר – "חסקה" – (הים יפה הבוקר).
אפתח בשיחה של שיתוף חוויות השבת והחג. מאוד התגעגעתי אליכם, כמה ימים לא נפגשנו? אבקש מהילדים לספור את הימים עם האצבעות ולשיים את ימות השבוע.
אומר: לא התראינו 3 ימים זה יותר משבוע.
איך עברתם את החג? הילדים ישתפו אותנו בחוויות שלהם. אכוון את השיחה לפי תשובות הילדים ואעודד את הילדים הפחות דומיננטיים.
שלבים בפיתוח התוכן:
שיחה על הקיץ
מהלך הפעילות:
"מה מזכירה לכם המילה קיץ? בואו נעצום את העיניים וננסה להיזכר". אפתח את השיחה בהתאם לתשובות הילדים ואוסיף. שמש – השמש מחממת אותנו, בגדים קצרים אילו בגדים קצרים: גופיות, מכנסיים קצרים, שמלות.
חוף הים – (אכוון את הילדים). מה אנחנו אוכלים בקיץ? איזה פירות אמא קונה? במידה ויהי צורך ארמוז לילדים. אציג בפני הילדים תמונות של קיץ: ביגוד, פירות, אביזרים של קיץ, כמו, משקפי שמש, כובע, קרם הגנה. אביזרים לים: משקפת, בגד ים, גלגל ים.
כמו שאמרנו הנושא שלנו יהיה הקיץ, מה אתם מציעים שנתלה על הלוח? אני רוצה להכין לוח יפה. מה, לדעתכם אנחנו צריכים לעשות? אכוון את הילדים ואעודד את השקטים שביניהם.
"בואו נחשוב על רעיונות" (אכוון), הים, פירות, קיץ, שמש, ילדים עם בגדי קיץ.
אמרתם דברים יפים, אנו נכין ים וחוף ים. אתם יודעים למה? פה באילת יש לנו ים יפה. אתם יודעים איך קוראים לים של אילת? ים סוף.
מה יהיה לנו בתוך הים?
אנו נכין דגים, צדפות, ים.
סיום:
אני אקרא לקבוצה שיוצאת לשולחנות להכין דגים וצדפות, לחצר להביא חול, כי בים יש חוף ואנו נזדקק לחול, וקבוצה שתכין את הים.
אזמין את הילדים בקבוצות כל פעם קבוצה אחרת, אפנה אל הילדים ואשאל אתם יודעים את תנועות הדגים, גלים, לאיסוף חול עם הידיים? אבקש מהילדים להדגים וגם אני אדגים. אפנה לקבוצה ראשונה ואבקש מהם לצאת בתנועות של דגים אל שולחנות היצירה.
אפנה לקבוצה השנייה ואבקש מהם לצאת אל החצר בתנועת הידיים שהם אוספים חול הקבוצה יוצאת לחצר לאסוף חול.
מהקבוצה השלישית אבקש לצאת בתנועות של גלי הים לגשת למרכז הגן ולהמתין.
אומר לילדים הנה יש לנו כבר תיאור של ים.
|
מערך פעילות 7: יצירה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: כ-10 דקות על הרצפה במרחב הגן.
נושא הפעילות: הכנת ים ללוח נושא.
מס' ילדים: 6 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) הילד יפתח מיומנות חברתית ע"י עבודה משותפת.
2) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
3) הילד ילמד לדחות סיפוקים.
מטרות לימודיות:
1) הילד ישתף פעולה במהלך היצירה.
2) פיתוח הדמיון.
3) הילד יחזור על שיום צבעי הים תוך כדי פעילות.
4) פיתוח מוטוריקה עדינה וגסה.
5) פיתוח חוש המישוש ע"י מגע.
אביזרי המחשה:
יריעת ניילון עבה וארוכה, צבעי גואש: כחול, תכלת ולבן, דבק נייר עבה.
פתיחה:
אתם זוכרים שדיברנו במפגש בוקר על הכנת לוח קיץ? תזכירו לי מה צריך ללוח קיץ? (ים). נכון אנו נכין ים. איך, לדעתכם, צריך להראות ים? (אכוון את הילדים).
שלבים בפיתוח התוכן:
1) הצגת החומרים תוך כדי הצגת שאלות.
2) יצירה.
3) סיום.
מהלך הפעילות:
אשאל את הילדים: אילו צבעים יש לים?
ובהתאם לתשובותיהם אציג את הצבעים (כחול, לבן ותכלת).
לדעתכם הים שלנו שקוף או אטום? אסביר את הכוונה שלי: אם אני נכנסת לים אפשר לראות את כפות הרגליים שלי, ואם נכניס את הידיים אפשר לראות את הידיים?
לפי תשובתם אפרוס את הניילון. ואציג לילדים לגעת ולחוש את המגע. אשאל את הילדים: אחרי שנגעתם המגע היה חלק או מחוספס?
לאחר תשובתם אתחיל את הפעילות.
לאחר שפרסתי את הניילון אבקש מכל ילד לשפוך צבע על הניילון ואשאל אותו איזה צבע אתם שופך? אפשר לפזר, אתם יכולים לקשקש עם שפיכת בצבע לאחר שנסיים אתפנה לאטום.
בעזרת הילדים אאטום את קצות הניילון ואסביר לילדים מדוע אנו אוטמים עם נייר דבק: "כדי שהצבעים לא ייזלו מהצדדים בזמן שנעבוד"
לאחר שסיימנו לאטום נתחיל בביצוע היצירה.
אדגים את ביצוע הפעילות: כל ילד מורח את הצבעים כשידיו על הניילון עם האצבעות מערבב את כל הצבעים ועושה זאת גם עם תנועות גדולות של הידיים.
סיום:
ארים את הניילון ואומר: תראו ילדים כמה יפה הים שעשיתם איזו יצירה נהדרת,
מה דעתכם זה נראה כמו ים?
"את הים המיוחד שעשינו ניגש לתלות על הלוח". אבקש את עזרת הילדים.
לאחר שנתלה את הים אומר לילדים להביט שוב בים אומר שלדעתי זה יפה מאוד כל הכבוד.
אפנה את הילדים לשולחנות ואומר להם להכין לעצמם ים שיוכלו לקחת להראות בבית.
|
מערך פעילות 8: עבודה בקבוצה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: כ-20 דקות במרחב הגן
(שאר הילדים היו בשעת חצר ).
נושא הפעילות: "מה בסלסלה?" (דברים הקשורים לים).
מס' ילדים: 6 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
2) הדגשת חשיבות ההגנה מפני נזקי השמש.
מטרות לימודיות:
1) טיפוח שיתוף הפעולה.
2) טיפוח הדמיון.
3) טיפוח יכולת הביטוי בע"פ.
4) טיפוח יכולת התיאור.
מושגי לשון נרכשים: צף, שוקע.
אביזרי המחשה:
סלסלה המכילה חפצים הקשורים לים ולקיץ, כגון: מצופים, כובע, משקפת, דלי, מצופי ידיים, בגד ים.
פתיחה חוויתית:
אניח סלסלה המכילה חפצים הקשורים לים, כדי לעורר את סקרנות הילדים, אתן לילדים מספר דקות לפעילות חופשית עם החפצים.
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) תיאור תוכן הסלסילה
3) סיום.
פתיחה:
אומר לילדים בואו נאסוף את החפצים בחזרה לסלסלה. אניח את
הסלסילה במרכז השולחן ואשאל את הילדים מדוע לדעתכם הבאתי את החפצים האלה? למה הם משמשים? ומה המשותף לכל החפצים?
אבקש מכל ילד בתורו לבחור חפץ מתוך הסלסילה, הילד יתאר את החפץ שבחר.
החפץ הראשון שנבחר- מצופים.
שאלתי את הילדים מישהו יודע ממה עשויים המצופים? מה עוד אפשר לומר על המצופים? במה הם עוזרים לנו? כיצד משתמשים בהם? איזה צורה זה מזכיר לכם? (מלבן), מהקושר אותם אחד לשני? למי הם מתאימים, ומתי משתמשים בהם?
כשאנו אומרים שהמצופים עוזרים לנו לצוף- מה זה לצוף?
אסביר את חשיבות המצופים ואומר: אם יש ילד שלא יודע לשחות, או שהמים עמוקים מידי- המצופים עוזרים לילד לצוף וכך הילד צף מעל פני המים, ההפך מלצוף הוא לשקוע.
דלי- מה אפשר לומר על הדלי? למה הוא משמש? מאיזה חומר הוא עשוי? ואחזו צורה הוא מזכיר לכם?
בגד ים- שאלתי את הילדה שבחרה את בגד הים, מה זה? מתי לובשים אתו? ממה הוא עשוי?
מצופי ידיים- מה אפשר לומר עליהם? במה הם עוזרים לנו? למי מתאימים המצופים האלה? ממה הם עשויים? למה משמשת הפייה? האם גם אתם משתמשים במצופים כאלה? מתי אתם משתמשים בהם וכיצד?
משקפת- אבקש מהילד שבחר את המשקפת לתאר אותה ממה היא עשויה? למה צריך אותה? למה היא משמשת?
אם לא אשתמש במשקפת ואכנס לים עם עיניים פקוחות מה עלול לקרות לעיניים שלי, מה ארגיש?
כובע- למה צריך כובע? במה הוא עוזר לנו? עד כמה הוא חשוב ומדוע? מתי עוד משתמשים בכובע?
משקפי שמש- למה צריך משקפי שמש? במה הם עוזרים לנו? כמה חשוב להרכיב משקפי שמש? מתי עוד משתמשים במשקפי שמש?
קרם הגנה- למה צריך קרם הגנה? במה הוא מועיל לנו? מה עלול לקרות לנו אם לא נמרח את גופנו בקרם הגנה?
אסביר לילדים את חשיבות הכובע, משקפי השמש וקרם ההגנה כאמצעי הגנה מפני השמש המסוכנת בכלל ולא רק בחוף הים.
"בואו נניח את כל הפריטים על השולחן ונתבונן בהם שוב", למה כל החפצים האלה שייכים?
|
מערך פעילות 9: תנועה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: כ-20 דקות במרחב הגן (שאר הילדים בשעת חצר ).
נושא הפעילות: ריקוד הים.
מס' ילדים: 8 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
מטרות לימודיות:
1) הילד יפתח את דמיונו.
2) הילד יפתח את הצד המוטורי הגס והעדין.
3) הילד יטפח את יכולת הביטוי ע"י תנועה.
4) הילד יפתח יכולת להתמצאות במרחב האישי והכללי.
5) הילד יפתח את יכולתו לנוע לפי מוסיקה ולהגיב לצלילים
ע"י תנועה.
אביזרי המחשה:
כפפה ליד בצורת דג, בדים בצבע תכלת וכחול, קלטת שמע
קרנבל החיות של סנ-סנס (קלסי).
פתיחה חוויתית:
אפתח ואזכיר לילדים מה עשינו עד הפעילות הנוכחית. בבוקר תיארנו איך צריך להיראות ים, ביצירה הכנו ים, דגים וחוף.
מי יכול להדגים לנו את תנועת הים והדגים? אתן לילדים את האפשרות לנוע בחופשיות ואפעיל את הטייפ בזמן שהילדים מתנועעים בחופשיות ואנחה אותם לפי היצירה המוסיקלית.
הקטע הרגוע – גלים רגועים, קטנים.
הפסנתר – הדגים שוחים חלקם מהר חלקם לאט.
פסנתר וכינורות – הדגים והגלים ביחד, כינור (צליל גבוה)
פתאום הגלים גדולים גל גדול במיוחד.
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה.
2) חלוקת האביזרים והסבר
3) תנועה.
4) סיום
מהלך הפעילות:
עשיתם את התנועות פשוט נהדר, כעת, אני אזמין לים שלנו שני ילדים מצד ימין ושני ילדים מצד שמאל הם יחזיקו את קצוות הבדים.
לדגים אזמין את שאר הילדים (4) אחלק להם את הכפפות בצורת דג ואומר להם שצריך להכניס את היד (אדגים).
אסביר שכשאנחנו שומעים את הים והגלים כל הילדים מרימים ומורידים את הבדים לפי הצליל (אדגים כשילד עומד מולי). הדגים מסביב לבד . הים רגוע הגלים קטנים (אדגים). הדגים חוזרים המוסיקה מהירה הדגים מהירים ויוצאים להסתובב מסביב לגל (אדגים) כשהגל גבוה ויורד ושוב גבוה אנו מרימים את הבד גבוה כמה שיותר הדגים מסביב כשהים רגוע שוב הדגים נכנסים ושוחים בצורה רגועה. אשמיע את המוסיקה ונתחיל.
סיום:
הים כעת רגוע, רגוע אפילו לא נע ולא זז. הדגים יוצאים מהים והים רגוע גלים נמוכים, נמוכים יורדים עד הרצפה, מניחים את הבדים על הרצפה הדגים צריכים את הים כל ילד מוריד את הכפפה מהיד ומניח על הבדים ומתיישב במקום.
אשאל את הילדים: "איך היה לכם? האם נהנתם? אח"כ אבקש מהם לעזור לי לאסוף הדגים לסלסלה ואת הבד לקפל. כשנסיים אומר לילדים שהם יכולים לצאת לחצר ולהיות על היבשה.
|
מערך פעילות 10: מפגש צהרים
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: בתוך הגן מפגש סוף יום.
נושא הפעילות: סיפור: "מרים והים"/ מיריק שניר
מס' ילדים: מליאה.
מטרות חינוכיות:
1) הילד יפתח את יכולת הסבלנות וההקשבה.
2) הילד יפתח סבלנות כלפי חבריו בזמן שחבריו עונים על שאלות.
3) הילד ילמד לדחות סיפוקים ולהמתין לתור כדי לענות.
מטרות לימודיות:
1) הילד יטפח את יכולת החשיבה.
2) הילד יפתח את יכולת הביטוי והתיאור כשותף פעיל בסיפור.
3) הילד יפתח את דמיונו.
4) הילד יחזור על מושגי יסוד והפכים.
אמצעי המחשה:
ספר "מירים והים"/מיריק שניר, קלטת שמע.
פתיחה:
כל היום עסקנו בקיץ ובים. אתם יודעים יש לי חשק ללכת לים, גם לכם? אתן לילדים את היכולת להשיב ואענה אולי אחרי הצהרים.
אנחנו יודעים איך נראה הים, כי יש לנו ים, אבל אתם שיש ערים בארץ שלנו שאין להן ים? אתם מכירים שמות של ערים שאין להם ים?
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) סיפור (פעיל בשיתוף הילדים)
3) שיר
4) סיום חוויתי.
מהלך הפעילות:
1. יש ילדים שבכלל לא יודעים איך ניראה ים. ואני רוצה לספר לכם סיפור על מרים, ילדה קטנה וחמודה, שאף פעם לא ראתה ים ולא יודעת איך הוא ניראה.
2. אספר את הסיפור ובמהלך הסיפור אשתף את הילדים בכל שלב, כמו: אקריא שורה מהסיפור והילדים יאמרו את ההפך. דוגמא "האם הוא מתוק" הילדים יאמרו מלוח. מה דעתכם על מרים הקטנה?
3. שיר "חסקה" – (הילדים מכירים את השיר) אשמיע את השיר ונשיר כולם ביחד.
4. סיום – לסיום נשחק "אני חושב על"... ו"מה חסר בגננו הקטן"? אפזר חמישה פריטים הקשורים לים על הרצפה ונשחק ב"אני חושב על" – "אני מתאר את" לאחר מכן, אסתיר חפץ ואשאל "מה חסר בגננו הקטן"?.
היה לי מאוד נעים ואני רוצה להיפרד מכם עד יום שלישי, כן אני אראה אתכם ביום שלישי.
|
מערך פעילות 11: מפגש בוקר
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: מרכז הגן כ-35 דקות.
נושא הפעילות: החופש הגדול וכללי זהירות.
מס' ילדים: מליאה.
מטרות חינוכיות:
1) הדגשת החשיבות של כללי הזהירות והסכנות בחופש הגדול.
2) חינוך לסבלנות והקשבה.
3) הילד ילמד לדחות סיפוקים.
4) הילד ילמד לכבד את חברו בזמן שיחה.
מטרות לימודיות:
1) פיתוח יכולת ההקשבה והתייחסות לנשמע.
2) הילד יכיר את הסכנות וכללי הזהירות בדרכים ובחופש הגדול.
3) הילד ילמד לפתח רגש אחריות.
4) פיתוח יכולת הביטוי.
אמצעי המחשה:
ציורים של רמזורים, מעבר חצייה, תמרור עצור.
פתיחה חוויתית:
אפתח את הבוקר בשירה "כשהיום מתחיל" ובתנועה.
השיר: שהיום מתחיל קופצים 3, 2, 1 – מוחאים כפיים לפי הקצב.
שהיום מתחיל עוצרים 3, 2, 1.
שהיום מתחיל יושבים 3, 2, 1.
שהיום מתחיל שרים פעלולי הָ זה משחק של העניין.
לאחר שנסיים את השירים והתנועות אשמיע מוסיקה מרגיעה ואבקש מהילדים לשבת, לעצום את העיניים לשאוף דרך האף ולנשוף דרך הפה.
לאחר מכן, אבקש מהם לנגוע בעדינות בגופם ואשיים כל איבר ואיבר בו ארצה שהילדים יגעו ובנוסף אומר: להעביר את הידיים על הראש החמוד והחכם שלכם, על הבטן הקטנה והחמודה, על הפנים היפות והמקסימות שלכם וכו'.
לאחר שנסיים אומר לילדים שעוד כמה ימים מסיימים את שנתהלימודים ויוצאים לחופש הגדול.
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה.
2) דגש על הסכנות וכללי הזהירות בחופש הגדול.
3) סיום.
מהלך הפעילות:
אומר לילדים – החופש הוא דבר נפלא, אפשר לעשות כמעט הכל. אתם כבר יודעים כיצד תעברו את החופש הגדול? – אנסה לכוון אותם – נוסעים לדודים, לסבתא וסבא, הולכים לקייטנה, לים, לבריכה מפליגים או טסים לארץ אחרת, לפי תשובות הילדים אמשיך את השיחה.
אתם זוכרים שדיברנו על סכנות וכללי זהירות מהאש בל"ג בעומר?
גם בחופש הגדול ישנן סכנות שצריך להיזהר ולהישמר מהן ולכן יש כללי זהירות.
אתם יודעים על סכנות או על מקומות שצריך להיזהר?
אקשיב לתשובות הילדים ואנסה לכוון אותם לזהירות בדרכים ע"י רמזים. כמו: מה קורה בכביש? אתם רוכבים על אופניים? יש לכם קורקינט או סקייטבורד?
לפי התשובות אמשיך ואומר לילדים את החשיבות בנסיעה על המדרכה או בגן שעשועים אוסיף, כי אסור לנסוע או לשחק במגרש חניה ואדגיש גם מדוע.
כמו כן, אסור לשחק עם כדור בקרבת כביש ואסביר גם מדוע.
הכביש מיועד למכוניות וכלי רכב אחרים כשנוהגים ברכב לא רואים את הילדים שעוברים בין שתי מכוניות חונות, הרכב מהיר הרבה יותר ממהירות של ילד שיכול לרוץ. לכן, אסור לרוץ לכביש או לשחק במגרש החניה מגרש החניה מיועד לחניית מכוניות בלבד ומגרש השעשועים מיועד לשעשועים. את הכביש יש לחצות רק במעבר חצייה או עם אדם מבוגר או ברמזור ירוק עם דמות הולכת.
אבל חמודים לא רק בכביש יש להיזהר, יש להיזהר גם בחוף הים. אתם יודעים מדוע צריך להיזהר בחוף הים? לפי תשובות הילדים אמשיך ואוסיף שאסור לשחות רחוק ללא השגחת מבוגר, ובבריכה ללא מציל וחייבים להקשיב למבוגר. באילת הים קרוב, אך אסור ללכת לבד ואסור ללכת לבד לטיולים.
אתם זוכרים שדיברנו על אביזרים של קיץ שמגינים עלינו מפני השמש, מי מוכן להזכיר לנו?
אוסיף גם את חשיבות שתיית המים במיוחד באילת וארחיב על צריכת המים שגם כשאנו לא מרגישים צמא צריך לשתות.
כשאנו מטיילים בשכונה שלנו או בסביבה אסור לנו להרים אבנים גדולות זה מסוכן לפעמים מתחת לאבן יכול להסתתר עקרב או זחל ארסי, אסור לנגוע זה מאוד מסוכן.
סיום:
אתם ילדים בוגרים היום, אחרי החופש הגדול אתם עולים לגן חובה והופכים להיות אחראים מאוד.
אסיים בשיר ובתנועה, "שני חברים יצאו לדרך".
כשנסיים אבקש מהילדים לבחור מה הם הכי אוהבים לעשות בחופש הגדול ולומר לי.
לפי הבחירה שלהם אוציא אותם להמשך פעילות יצירה.
|
מערך פעילות 12: תנועה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: מרכז הגן כ-20 דקות.
נושא הפעילות: תנועה עם גלידה.
מס' ילדים: מליאה.
מטרות חינוכיות:
1) חינוך לסבלנות בפעילות בצוותא.
2) הילד ילמד לכבד את חברו בזמן הפעילות.
3) טיפוח דימוי עצמי חיובי.
מטרות לימודיות:
1) הילד יפתח את הדמיון.
2) פיתוח מוטוריקה עדינה וגסה.
3) הילד יתמצה במרחב האישי והכללי.
4) הילד יוכל להביע רגשות
5) חזרה על המשגת הצבעים.
אמצעי המחשה:
קונוסים מפלסטיק, פונפונים בצבעי גלידה, קלטת שמע, ספר "הר של גלידה"/מיריק שניר.
פתיחה חוויתית:
אפתח בסיפור קצר: "הבאתי לכם היום ספר שקוראים לו "הר של גלידה". אילו צבעים יש לכדורי הגלידה? הילדים יתארו את הצבעים. אשאל: "אתם אוהבים גלידה"? איזה טעם אתם הכי אוהבים? אוביל את הילדים בתיאור הטעם והרגש שלהם ואפתח את השיחה לפי תשובות הילדים.
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) השמעת שיר הגלידה
3) הסבר על הפעילות
4) תנועה
5) סיום חוויתי.
מהלך הפעילות:
גם אני אוהבת גלידה, אני אוהבת גלידה בטעם תות, בננה, שוקולד, וניל וכל הטעמים כמעט.
אני הכי אוהבת ... "אתם יודעים מה יש לי רעיון, אני אשמיע לכם שיר והוא יתאר לכם את מה שאמרתם שאתם אוהבים בגלידה וגם את מה שאני תיארתי לכם".
אקח קונוס ואניח בתוכו פונפון ולפי השיר אבצע את התנועות.
שיר הגלידה
גלידה, גלידה, לק, לק
גלידה, גלידה ללקק
תות בננה שוקולד וגם
בגביע לי ביד.
גם בבית, גם בים
כה טעים לי ימ...ים
גלידה זה מתוק תוק תוק
גלידה, גלידה ימ...ים
תות, בננה, שוקולד גם
צד לצד
גם למעלה גם בצד.
אוי הכל נוזל
ואני הכל זולל.
זה טעים, שאכבד אתכם?
אעבור עם שקית הקונוסים והסלסלה עם הפונפונים, אתן לכל ילד קונוס ואבקש ממנו לבחור את הצבע והטעם שהוא אוהב, תוך כדי שאני פונה אליהם כמו מוכרת.
"בבקשה גבירתי תבחרי לך כדור, ומה לאדוני תות, בננה או תותי פרוטי"?
לאחר מכן, אבקש מהילדים להניח את כדור הגלידה על הקונוס וללכת מבלי להפיל את הגלידה.
אשמיע שוב את השיר וכולנו נבצע את הפעילות והתנועות שבשיר.
סיום:
לסיום אשאל: "היה לכם טעים"? אבקש מהם להחזיר את הקונוסים ואת הכדורים למקום.
כמו כן, אבקש מהם לחזור למקום ואומר להם: "נכון שגלידה היא קרירה וטעימה, נהדר אני רואה שהגלידה לא נזלה לכם על הבגדים. אז נוכל להמשיך"?
אזמין את הילדים שאוהבים גלידה בטעם תות לצאת, הילדים שאוהבים טעם וניל יצאו והילדים שאוהבים טעם שוקולד יוצאים ולבסוף יצאו כל אלו שאוהבים טעמים אחרים.
|
מערך פעילות 13: יצירה
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: שולחן בתוך ארגז החול כ-20 דקות.
נושא הפעילות: יצירה בחול.
מס' ילדים: 6 ילדים.
מטרות חינוכיות:
1) פיתוח הסבלנות והקשב.
2) הילד ילמד לבצע עבודה בצוותא תוך שיתוף פעולה.
מטרות לימודיות:
1) הילד ילמד לבצע הוראות.
2) הילד ייתן לגיטימציה לתחושות ולרגשות ע"י נגיעה בחול ובלכלוך.
3) הנאה חוויתית.
אמצעי המחשה:
ציורים לצביעה בחול צנצנות של אבקת צבעי מאכל, צלחות חד פעמיות, כפיות.
פתיחה:
נשב בארגז החול ונבצע פעילות חופשית בחול.
אפתח בדקלום:
הקיץ הוא נהדר.
החול נכנס לי לאוזניים
לשיער ולעיניים
מהגב איני יכול
לנקות כבר את החול.
אלמד את הילדים את הדקלום ואשאל: "כשאני אומרת חול, מה זה מזכיר לכם"?
תשובות הילדים יכוונו לפיתוח השיחה.
תאמרו לי בבקשה, חמודים, פעם ראיתם חול... בצבע.... כחול? או אדום? או ירוק? או ורוד? או בצבע תכלת?
לדעתי, הילדים יאמרו שיש חול אדום, שחור, לבן, צהוב (החול בתמנע).
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה
2) הסבר הפעילות והצגת החומרים.
3) ביצוע הפעילות
4) סיום
מהלך הפעילות:
שאלה: "אתם יכולים לתאר לי את הצבע של החול שנמצא בארגז"?
מה אפשר לעשות עם חול? לפי תשובות הילדים אפתח את השיחה.
אתם יודעים שאפשר לצבוע ולקשט ציורים עם חול?
אנו נקשט תמונה עם חול, אבל לא עם החול שאנו משחקים, אלא עם חול שאנחנו נצבע.
אציג לילדים את החומרים: אבקת צבע מאכל- באבקה הזו צובעים אוכל, לדוגמא: אציג אבקה אדומה – "אתם אוהבים סוכריות אדומות"?
את הסוכריות צובעים בצבע הזה, אפתח את הצנצנת - לצבע המאכל אין טעם ואין ריח הוא מיועד לצביעה בלבד.
אנו נצבע את החול בצבע אדום. אקח צלחת ואמלא בחול, אפזר אבקת צבע למאכל אדומה ואערבב והנה לנו חול אדום. כך נעשה עם כל הצבעים, לאחר שנסיים להכין חול בכל מיני צבעים אתן לכל ילד לבחור ציור השב מסביב לשולחן, נמרח דבק ונפזר את החול.
אקח ציור של שמש, כדי להדגים, אמרח דבק ואפזר חול על הקרניים.
הילדים יבצעו את הפעילות.
סיום:
אתייחס לכל תמונה ותמונה ואציג אותה בפני הילדים. דוגמא: "תראו איזו תמונה יפה עשה (שם של ילד) מאוד יפה, כל הכבוד" כך אעבור ילד אחר ילד.
כל מי שסיים לוקח בעדינות את הציור ומניח אותו במתקן הייבוש, לאחר שהעבודה תתייבש תוכלו לקחת את העבודה היפה להראות בבית.
|
מערך פעילות 14– מפגש צהרים (סוף יום)
שם הגננת:
זמן ומקום הפעילות: במרכז גן כ -30 דקות.
נושא הפעילות: סיפור: ""מה קרה לכובע" / עדינה בר-אל.
מס' ילדים: מליאה.
מטרות חינוכיות:
1) פיתוח הסבלנות וההקשבה.
2) הילד ילמד לדחות סיפוקים.
3) הילד ילמד לכבד את חברו.
מטרות לימודיות:
1) פיתוח הדמיון.
2) טיפוח יכול הביטוי.
3) הנאה חוויתית.
אמצעי המחשה:
ספר "מה קרה לכובע" / עדינה בר-אל.
פתיחה חוויתית:
בבוקר כשהתכוננתי לגן חיפשתי את הכובע של יאיר ולא מצאתי אותו שאלתי אותו: "יאיר, איפה כובע שלך?" הוא ענה לי "לא יודע" שאלתי אותו "אולי שכחת אותו בגן? אולי נפל לך?" התשובה הייתה "לא יודע".אז שאלתי אותו שוב "מה קרה לכובע? הוא הצמיח כנפיים? הוא
טס לירח?"
שלבים בפיתוח התוכן:
1) פתיחה – שיחה על חשיבות הכובע.
2) סיפור
3) סיום חוויתי – חידון.
מהלך הפעילות:
פתיחה
גם לכם יש כובעים, למה הכובע כל כך חשוב בקיץ? במה הוא עוזר לנו?
קרה לכם שאיבדתם את הכובע?
לפי תשובות הילדים אפתח את השיחה.
אני רוצה לספר לכם על הכובע של אורי שהלך לאיבוד, המון דברים קרו לכובע לסיפור קוראים "מה קרה לכובע" וכתבה אותו עדינה בר-אל.
לאחר שאסיים את הסיפור אומר לילדים – ראיתם מה עבר על הכובע של אורי, כמה שימושים עשו בו.
אעודד את הילדים לחזור על השימושים שהיו לכובע. (אישה נאה בים לקחה אותו, הוא שט במים, ילדה אספה בו צדפים, הרוח העיפה אותו כשהיה תלוי על חבל הכביסה, הציפור בנתה בו קן, הגוזלים ניקרו בו ועשו בו המון חורים, אורי מצא אותו על הספסל אחרי שהגוזלים גדלו והפילו אותו מהעץ, אמא של אורי תפרה לו טלאים, אורי יצא לחצר והרוח העיפה את הכובע).
מה לדעתכם, יקרה לכובע? אנסה לעורר את דמיונם ובהתאם לתשובות אפתח את השיחה.
סיום חוויתי
אתחיל בחידון אשאל את הילדים ובהתאם לתשובותיהם אציג את התמונות.
- לובשים אותי בקיץ גם בנות וגם בנים, על החלק העליון של הגוף, מי אני?
(רמז – יש לי שרוולים קצרים – חולצה קצרה).
- בקיץ מרכיבים אותי על העיניים, כדי שהשמש לא תסנוור אותי, מי אני?
(משקפי שמש)
- אוי, מה יש פה. הילדים מאוד אוהבים לשחק איתי בחוף הים, מי אני?
(רמז – לבנות אותי עם דלי וכפית - חול).
- אני חשוב מאוד ואני שומר על הראש של כל הילדים המתוקים, מי
אני? (כובע).
- אותי לובשים תינוקות, אימהות, סבתות, סבים, דודים, דודות ואבות
שהולכים לים, מי אני? (בגד-ים).
- אנחנו שניים חשובים מאוד את האחד מורחים על הגוף, כדי להגן מפני
השמש והשנייה נמצאת בחוף הים וגם בחצרות, מי אני?
(רמז – אחותי קטנה יותר ובחורף מגינה עלינו מפני הגשם – קרם הגנה
ושמשייה).
נסיים בשיר "לכובע שלי שלוש פינות".
|
|
|
|
|
|
|
|
מידע נוסף
להצטרפות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|