|
|
|
|
מערך שיעור - שבועות
מטרות:
-
הכרת שם החג העיקרי– "שבועות".
-
הכרת מנהגי החג: אכילת מאכלי חלב וירקות, מנהגי הביכורים, ציון שבעת המינים, קישוט הבית ובית הכנסת בירק ופרחים, קריאת מגילת רות בבית-הכנסת, התזת מים.
-
הכרת שמות החג הנוספים: חג מתן תורה, חג הקציר, חג הביכורים.
רמה גבוהה
1. שפה וקוגניציה:
-
פיתוח אוצר מילים: שבועות, מתן, תורה, קציר, ביכורים, מין-מינים, טנא, עליה לרגל, דברות, לוחות הברית, עומר.
-
תיאור הסמלים לפי קריטריונים: קטגוריה, צורה, צבע, תפקוד, אפיון.
-
מיון - לירקות ופירות, מאכלי חלב ומאכלי קמח.
-
תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג תוך הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
-
שימוש במחשב בתוכנה צליל ותנועה - בניית תמונה וסיפור בעזרת סמלי החג.
-
הכרת הפעלים: לקצור, לעלות (לרגל), לחרוש.
מודעות פונולוגית:
-
פירוק מילה מרכיבים לפונטיים- ש-בו-עו-ת.
-
זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג (ביכורים-ב).
-
חריזה - מציאת מילים נחרזות לסמלי החג (שבועות- אבעבועות).
-
זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג (קציר-ר).
2. חשבון:
-
תפיסת כמות עם סמלי החג.
-
התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
-
משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
-
מניית כמות של סמלים.
-
התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד פרי).
-
השוואת כמויות (איפה יש יותר).
-
סימון < > =.
-
הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.
-
מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג.
-
שימוש במניפולציות חשבוניות לצביעה לפי קודים (3+2=5:צבע אדום).
3. מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
-
ריקודים.
-
פנטומימה: הליכה עם טנא, קציר, מתן תורה.
-
הליכה עם הטנא בשיווי משקל.
4. מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
-
שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח.
-
התנסות בחומרים, קיפול, ביצירות הבאות:
-
הכנת זר לראש.
-
הדבקה עם קטניות.
-
הכנת מחרוזת מחטיפים.
-
כתישת גרגרי חיטה לקמח.
-
הפרדת המוץ מהחיטה.
-
ציור סמלי החג.
-
שימוש בחומרים ומרקמים שונים:
-
הכנת 7 המינים מחימר, דבק, גבס, פלסטלינה ועוד.
5. חברתי ורגשי:
-
שיחה על מנהגי החג הנהוגים בבית.
-
טיול להכרת 7 המינים.
-
שיחה על מאכלים אהובים ולא אהובים.
-
טעימת מאכלים שונים.
-
הכנת טנא של מעשים עצמאיים ראשונים.
-
שיחה וניתוח הסיפור "ריב ההרים". הפקת לקחים והזדהות.
6. אוריינות:
-
חשיפה למילים הקשורות לחג.
-
התאמת מילים לתמונות החג.
-
מתכון למוצרי חלב שונים.
-
הקמת מסעדה חלבית בגן - חשיפה למתכונים, חישוב מחירים, משחקי קניה ומכירה.
-
כתיבה –
-
הבעת בכתב בנושא החג.
-
כתיבת סיפור "ריב ההרים".
-
כתיבת 10 הדברות.
-
כתיבת רצף האותיות א'-י'. למצוא מילים שמתחילות באותיות הללו.
-
פירוק מילים הקשורות לחג - מתן-תורה, עליה לרגל ועוד.
-
שימוש במחשב - התאמת מילה לתמונה.
7. קריאה:
-
זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
-
קריאת סיפור קצר בנושא החג + מיומנויות הבנת הנקרא.
-
מתכון להכנת מוצרים המופקים מחלב - שוקו, דיסה.
8. תפיסות:
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג.
-
זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
מבוכים עם סמלי החג.
-
זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
-
השלמת החסר בסמלי החג.
-
כיווניות בסמלי החג (מי שונה בכיוון).
-
רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור"...
רמה נמוכה
1. שפה וקוגניציה:
-
מיון 7 המינים לפי צבע וגודל, מה נכנס לטנא ומה לא (מבחינת סוג פריט, גודל וכדומה).
-
זיהוי חפץ יוצא דופן.
-
הכרת הפעלים: לאפות, לחלוב, למזוג.
-
שימוש במושגי יסוד: בתוך, ליד, מעל, מתחת (לטנא) ועוד.
-
זיהוי ושיום הסמלים: טנא, 7 המינים, ספר תורה, מאכלי חלב.
-
תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
2. חשבון:
-
התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד פרי.
-
סידור לפי גודל - קטן, בינוני, גדול.
-
הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
-
מניית סמלי החג.
3. מוטוריקה גסה ותנועה במרחב:
-
חיקוי תנועות: הליכה, קציר.
-
הליכה על מסלול עם טנא.
-
פיתוח תנועות עדינות באמצעות אפיה / בישול (סלט פירות, הפרדת המוץ מהחיטה).
-
חליבה.
-
ריקודים.
4. מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי:
-
שימוש במיומניויות מוטוריות: גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח ביצירות שונות, כמו ברמה הגבוהה.
-
הכנת 7 המינים מגרוטאות.
-
צביעה של סמלי החג.
-
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים, כמו ברמה הגבוהה.
5. חברתי ורגשי:
-
שיחה על מנהגי החג הנהוגים בבית.
-
טיול להכרת 7 המינים.
-
שיחה על מאכלים אהובים ולא אהובים.
-
טעימת מאכלים שונים.
-
הכנת טנא של מעשים עצמאיים ראשונים.
6. אוריינות:
-
חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
-
הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..).
-
משחקי התאמה: מילה לתמונה; מילה בליויי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזכרון).
-
שימוש בימי השבוע- זיהוי, סידור לפי סדר.
-
מתכון לאפיה (הצמדת תמונות למילים מהמתכון).
7. תפיסות:
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג.
-
זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
סיפורים:
1. התרנגולת החרוצה / מתוך קובץ שלמה אבס.
2. שבעה רקיקים / מירי צללזון.
3. ריב ההרים / אגדה.
4. הפתעה בטנא / רינה שליין.
5. איך נקבע מקומו של בית המקדש.
6. מגילת רות. |
|
|
|
|
|
|
|
מידע נוסף
להצטרפות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|