מערך שיעור לפורים
מטרות:
-
הכרת הסיפור ההיסטורי – מגילת אסתר והדמויות המרכזיות בסיפור.
-
הכרת סמלי חג הפורים: רעשן, מסיכה, תחפושת, משלוח מנות, אוזן המן, מגילת אסתר.
-
הכרת מנהגי החג: קריאת המגילה, אכילת מאכלים אופיינים, מתן משלוח מנות, התחפשות, משחק ברעשנים.
שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
-
פיתוח אוצר מילים: ששון, שמחה, גיל, רינה, דיצה, פור, משלוח מנות, מגילה.
-
תיאור הסמלים לפי קריטריונים: קטגוריה, צורה, צבע, תפקוד, אפיון.
-
סידור ותיאור ברצף של תמונות המגילה.
-
תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג
-
הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
מודעות פונולוגית:
-
פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (ר- ע- ש- ן)
-
זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג. (מסכה – מ)
-
חריזה - מציאת מילים נחרזות לסמלי החג (אסתר- פסנתר)
-
זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג. (תחפושת – ת)
שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
-
מיון סמלי החג לפי צבע וגודל.
-
זיהוי חפץ יוצא דופן.
-
הכרת הפעלים: להתחפש, לחבוש, להרעיש.
-
זיהוי ושיום הסמלים: רעשן, תחפושת, מסכה, משלוח מנות.
-
הכרת המושג: רעש - שקט.
-
הכללה בסמלים: למשל: כובע ליצן, קוסם, שוטר..- כובעים.
-
תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
חשבון ברמה הגבוהה:
-
תפיסת כמות עם סמלי החג.
-
התאמת כמות למספר עם סמלי החג.
-
משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג.
-
מניית כמות של סמלים.
-
התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד כובע)
-
השוואת כמויות (איפה יש יותר)
-
סימון < > =.
-
הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג.
-
מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3 אוזני המן. גיל אכל 1 כמה נשארו?)
חשבון ברמה הנמוכה:
-
התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד כובע.
-
סידור ליצנים לפי גודל – קטן, בינוני, גדול.
-
הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
-
מניית סמלי החג.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - רמה גבוהה:
-
בניית ארמון המלך באמצעות בדים, קוביות, קופסאות קרטון.
-
התחפשות.
-
ריקודים.
-
פנטומימה של דמויות.
-
נהפוך הוא בתנועה.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - רמה נמוכה:
-
פעולת ההתלבשות וההתפשטות.
-
משחק חופשי בארמון שנבנה בכיתה.
-
ריקודים לפורים.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - רמה גבוהה:
שימוש במיומניויות מוטוריות:
-
גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות חומרים, קיפול.
-
הכנת רעשנים מקופסאות קרטון ובקבוקים.
-
הכנת ליצנים זזים.
-
הכנת מסיכות מסוגים שונים ומגרוטאות.
-
ציור סמלי החג.
-
הכנת צלחת למשלוח מנות.
-
הכנת המגילה.
-
הכנת כובעים שונים לתחפושות שונות.
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים:
-
הכנת מסכות מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
-
בצק (אפיית אוזני המן)
-
מרקמי בדים
-
איפור
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - רמה נמוכה:
שימוש במיומניויות מוטוריות:
-
גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח
ביצירות הבאות:
-
הכנת רעשנים מקופסאות קרטון ובקבוקים.
-
הכנת מסיכות מסוגים שונים, ומגרוטאות.
-
צביעה של סמלי החג.
-
הכנת צלחת למשלוח מנות.
-
קישוט כובעים שונים לתחפושות שונות.
-
השחלת דמויות על חוט ניילון.
-
הכנת קופסא המכילה רעשנים שונים תוך התייחסות לקולות ורעשים.
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים:
-
הכנת מסכות מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
-
בצק (אפיית אוזני המן)
-
מרקמי בדים
-
איפור
חברתי ורגשי - ברמה הגבוהה:
-
התחפשות
-
איפור
-
המחזת סיפור המגילה
-
משחקי זיהוי תחפושות.
-
חלוקת משלוחי מנות לחברים.
-
התגברות על פחדים בעקבות שינוי הדמות, באמצעות התנסות חוויתית באיפור ובלבוש.
-
זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
-
מתן לגיטימציה למאווים באמצעות התחפושות.
חברתי ורגשי - ברמה הנמוכה:
-
התחפשות לדמויות שונות בתוך ארמון שיבנה בכתה.
-
מתן משלוחי מנות לחברים.
-
משחקי קוקו - מי מאחורי המסכה?
-
התגברות על פחדים בעקבות שינוי הדמות באמצעות התנסות חוויתית באיפור ובלבוש.
אוריינות - ברמה הגבוהה:
-
חשיפה למילים הקשורות לחג.
-
התאמת מילים לתמונות מהחג.
-
מתכון לאפיית אוזני המן.
-
הקמת חנות תחפושות – משחקי קניה ומכירה.
כתיבה –
א. הבעת בכתב בנושא החג.
ב. כתיבת סיפור המגילה.
ג. כתיבת ברכה למשלוח מנות.
אוריינות - ברמה הנמוכה:
-
חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
-
הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..).
משחקי התאמה:
-
מילה לתמונה: מילה בליויי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזכרון).
-
מתכון לאפיית אוזני המן (הצמדת תמונות למילים מהמתכון).
קריאה
-
זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
-
קריאת סיפור קצר בנושא חג פורים + מיומנויות הבנת הנקרא.
-
מתכון להכנת אוזני המן.
תפיסות - ברמה הגבוהה:
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג.
-
זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
מבוכים עם סמלי החג.
-
זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
-
השלמת החסר בסמלי החג.
-
כיווניות בסמלי החג (מי שונה בכיוון).
-
רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
-
זיהוי קולות של בעלי חיים או בעלי תפקידים (תחפושות).
תפיסות - ברמה הנמוכה:
תפיסה חזותית:
-
משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
-
משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
-
רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
-
זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
-
זיהוי קולות של בעלי חיים או בעלי תפקידים (תחפושות).
סיפורים:
1. הביצה שהתחפשה / דן פגיס.
2. מעשה בכובעים / תלמה אליגון.
3. מעשה באזנהמן / לוין קיפניס.
4. מזל שאני / ע. הלל
5. הפיל שרצה להיות הכי/ פאול קור
6. מעשה בחתוליים / ע. הלל
7. מגילת אסתר
|