חדשות ועידכונים
עונת הסתיו

אוגדן הנחיות להפעלת מעון יום לפעוטות

מניעת נפילות בעת טיפול והחתלה

קבלת אישור ראשוני להפעלת מסגרות לפעוטות 0-3

מידע בנושא מטפי כיבוי אש

מצוק- לחצן מצוקה

חוזר משרד הבריאות-מחלות מדבקות

לכל המבזקים
 
 
 
 
 
 
 
 
הרשמה לאתר
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת המייל שלך: 
 
 
 
 
דף הבית >> מרכזיה פדגוגית >> חגים ומועדים >> פורים >> מערך שיעור פורים

 

 
 
 
מערך שיעור פורים
 
מערך שיעור לפורים

מטרות:
  1. הכרת הסיפור ההיסטורי – מגילת אסתר והדמויות המרכזיות בסיפור.
  2. הכרת סמלי חג הפורים: רעשן, מסיכה, תחפושת, משלוח מנות, אוזן המן, מגילת אסתר.
  3. הכרת מנהגי החג: קריאת המגילה, אכילת מאכלים אופיינים, מתן משלוח מנות, התחפשות, משחק ברעשנים.

שפה וקוגניציה ברמה הגבוהה:
  • פיתוח אוצר מילים: ששון, שמחה, גיל, רינה, דיצה, פור, משלוח מנות, מגילה.
  • תיאור הסמלים לפי קריטריונים: קטגוריה, צורה, צבע, תפקוד, אפיון.
  • סידור ותיאור ברצף של תמונות המגילה.    
  • תיאור מדרשי תמונה של מנהגי החג
  • הקפדה על מבנה משפט תחבירי תקין.
מודעות פונולוגית:
  • פירוק מילה למרכיבים פונטיים. (ר- ע- ש- ן)
  • זיהוי והפקה של צליל פותח במילים הקשורות לחג. (מסכה – מ)
  • חריזה - מציאת מילים נחרזות לסמלי החג (אסתר- פסנתר)
  • זיהוי והפקה של צליל סוגר במילים הקשורות לחג. (תחפושת – ת)

שפה וקוגניציה ברמה הנמוכה:
  • מיון סמלי החג לפי צבע וגודל.
  • זיהוי חפץ יוצא דופן.
  • הכרת הפעלים: להתחפש, לחבוש, להרעיש.
  • זיהוי ושיום הסמלים: רעשן, תחפושת, מסכה, משלוח מנות.
  • הכרת המושג: רעש - שקט.
  • הכללה בסמלים: למשל: כובע ליצן, קוסם, שוטר..-  כובעים.
  • תיאור מדרשי תמונה הקשורים במנהגי החג.
חשבון ברמה הגבוהה:
 
  • תפיסת כמות עם סמלי החג. 
  • התאמת כמות למספר עם סמלי החג. 
  • משחקי "תפוס כמות" של סמלי החג. 
  • מניית כמות של סמלים. 
  • התאמה חד- חד ערכית. (לכל ילד כובע) 
  • השוואת כמויות (איפה יש יותר) 
  • סימון < > =.
  •  הכרת המספר הסודר באמצעות סמלי החג. 
  • מניפולציות חשבוניות באמצעות סמלי החג. (אמא נתנה לגיל 3    אוזני המן. גיל אכל 1 כמה נשארו?)

חשבון ברמה הנמוכה:
  • התאמה חד-חד ערכית – לכל ילד כובע.
  • סידור ליצנים לפי גודל – קטן, בינוני, גדול.
  • הכרת המושג: מעט – הרבה באמצעות הסמלים.
  • מניית סמלי החג.

מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - רמה גבוהה:
  • בניית ארמון המלך באמצעות בדים, קוביות, קופסאות קרטון.
  • התחפשות.
  • ריקודים.
  • פנטומימה של דמויות.
  • נהפוך הוא בתנועה.
מוטוריקה גסה ותנועה במרחב - רמה נמוכה:
  • פעולת ההתלבשות וההתפשטות.
  • משחק חופשי בארמון שנבנה בכיתה.
  • ריקודים לפורים.
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - רמה גבוהה:
 

שימוש במיומניויות מוטוריות:
  • גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח, התנסות חומרים, קיפול.
  • הכנת רעשנים מקופסאות קרטון ובקבוקים.
  • הכנת ליצנים זזים.
  • הכנת מסיכות מסוגים שונים ומגרוטאות.
  • ציור סמלי החג.
  • הכנת צלחת למשלוח מנות.
  • הכנת המגילה.
  • הכנת כובעים שונים לתחפושות שונות.
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים:
  • הכנת מסכות מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
  • בצק (אפיית אוזני המן) 
  • מרקמי בדים
  • איפור
 
מוטוריקה עדינה וסנסומוטורי - רמה נמוכה:
 
שימוש במיומניויות מוטוריות:
  • גזירה, הדבקה, צביעה, מילוי שטח
ביצירות הבאות:
  • הכנת רעשנים מקופסאות קרטון ובקבוקים.
  • הכנת מסיכות מסוגים שונים, ומגרוטאות.
  • צביעה של סמלי החג.
  • הכנת צלחת למשלוח מנות.
  • קישוט כובעים שונים לתחפושות שונות.
  • השחלת דמויות על חוט ניילון.
  • הכנת קופסא המכילה רעשנים שונים תוך התייחסות לקולות   ורעשים.
שימוש בחומרים שונים ומרקמים שונים:
  • הכנת מסכות מגבס, עיסת נייר, דאס, חימר, דבק.
  • בצק (אפיית אוזני המן) 
  • מרקמי בדים
  • איפור
חברתי ורגשי - ברמה הגבוהה:
  • התחפשות
  • איפור
  • המחזת סיפור המגילה
  • משחקי זיהוי תחפושות.
  • חלוקת משלוחי מנות לחברים.  
  • התגברות על פחדים בעקבות שינוי הדמות, באמצעות התנסות חוויתית באיפור ובלבוש.  
  • זיהוי רגשות שונים כמו שמחה, פחד, רתיעה, והתייחסות אליהם.
  • מתן לגיטימציה למאווים באמצעות התחפושות.
חברתי ורגשי - ברמה הנמוכה:
  • התחפשות לדמויות שונות בתוך ארמון שיבנה בכתה.
  • מתן משלוחי מנות לחברים.
  • משחקי קוקו - מי מאחורי המסכה?
  • התגברות על פחדים בעקבות שינוי הדמות באמצעות התנסות חוויתית באיפור ובלבוש.
אוריינות - ברמה הגבוהה:
  • חשיפה למילים הקשורות לחג.
  • התאמת מילים לתמונות מהחג.
  • מתכון לאפיית אוזני המן.
  • הקמת חנות תחפושות – משחקי קניה ומכירה.
כתיבה
א. הבעת בכתב בנושא החג.
ב. כתיבת סיפור המגילה.
ג. כתיבת ברכה למשלוח מנות.
 

אוריינות - ברמה הנמוכה:
  • חשיפה למילים הנלוות לתמונה או לאובייקט הקשור לחג.
  • הקראת סיפור תוך חשיפת הילדים למאפייני הספר (כריכה, דפים וכו..).
משחקי התאמה
  • מילה לתמונה: מילה בליויי תמונה למילה. (לוטו, משחק הזכרון).
  • מתכון לאפיית אוזני המן (הצמדת תמונות למילים מהמתכון). 
קריאה
  • זיהוי וקריאת מילים הקשורות לחג.
  • קריאת סיפור קצר בנושא חג פורים + מיומנויות הבנת הנקרא.
  • מתכון להכנת אוזני המן.
תפיסות - ברמה הגבוהה:

תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג.
  • זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • מבוכים עם סמלי החג.
  • זיהוי דומה ושונה בסמלי החג.
  • השלמת החסר בסמלי החג.
  • כיווניות בסמלי החג (מי שונה בכיוון).
  • רצף חזותי מורכב בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון ורצף שמיעתי ב"טלפון מתוקן".
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של בעלי חיים או בעלי תפקידים (תחפושות). 
תפיסות - ברמה הנמוכה:
 
תפיסה חזותית:
  • משחק – מי חסר ונעלם עם סמלי החג.
  • משחק הזיכרון עם סמלי החג. זיהוי סמלי החג בדמות ורקע.
  • רצף חזותי בשימוש בסמלי החג.
תפיסה שמיעתית:
  • זיכרון שמיעתי ב"טלפון שבור".
  • זיהוי קולות של בעלי חיים או בעלי תפקידים (תחפושות).

סיפורים:
1. הביצה שהתחפשה / דן פגיס.
2. מעשה בכובעים / תלמה אליגון.
3. מעשה באזנהמן / לוין קיפניס.
4. מזל שאני / ע. הלל
5. הפיל שרצה להיות הכי/ פאול קור
6. מעשה בחתוליים / ע. הלל
7. מגילת אסתר


 
Back  
 
מידע נוסף
להצטרפות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אודותינו
דבר היו"ר
סגל ההנהלה
כיצד להגיע
 
 
 
תוכן
מאמרים
אינדקס גנים
לוחות
פורום
 
 
הצטרפות
טופס הרשמה
למה אנחנו?
מידע לגננת
עדכון פרטים
 
 
פריסה ארצית
רכזות אזוריות
השתלמויות
ספקים
שיתופי פעולה
 
org.hiba@gmail.com  |  טלפון : 1-700-70-38-70  |  כתובת: שד' משה דיין 154 ירושלים
 
לייבסיטי - בניית אתרים