|
|
|
|
עלון מקוון בנושא הגינה הלימודית בגן הילדים
מי יודע איך צומח / דורית אראל
מי יודע איך צומח
איך צומח זרע קטן?
הוא שותה הרבה מי גשם
מתנפח כל הזמן
מי יודע איך צומח
איך צומח נבט קטן
הוא מוציא עלה ירוק
ועוד עלה אחד רחוק
מי יודע איך צומח
איך צומח צמח קטן
הוא מרים גבעול לגן
ובראשו ישנו ניצן
מי יודע איך פורח
איך פורח פרח קטן
הוא מרים את הניצן
ופרח פה נפתח בגן.
חצר גן הילדים היא חלק בלתי נפרד מגן הילדים.
ראיית החצר בתפיסה הוליסטית כוללת שאיפה לזרימה חופשית דו-כיוונית בין פנים הגן והחצר, בין גן הילדים והקהילה, ובין ילדי הגן- משפחותיהם-צוות הגן- והקהילה.
הכוליות של גן הילדים מתבטאת גם באינטגרציה בין תחומי ההתפתחות ושילוב בין תחומי הידע השונים.
החצר אקולוגית בגן הילדים עשויה לתת ביטוי לתפיסה ההוליסטית
החצר האקולוגית כוללת עולם שלם ועשיר בפני עצמו המשקף את העיקרון המדעי של יחסי גומלין בין יצורים חיים וערכים כגון אהבת הטבע ואחריות על שימור סביבות חיים.
(מתוך חצרות אקולוגיות בגני ילדים- האגף לחינוך קדם יסודי)
ילדים צעירים לומדים על הסביבה הטבעית דרך מפגש, חקר וגילוי בהתנסויות ישירות ומוחשיות עמה. הקמת גינה לימודית בגן מאפשרת לילד מגוון של התנסויות חושיות חווייתיות משמעותיות, תוך פיתוח דרכי חקר וגילוי.
ולא רק בתחומי המדע- הקמת גינה וטיפוחה לאורך כל השנה מאפשרת התייחסויות הגננת לכל תחומי הדעת במהלך השנה ופיתוחם באמצעות העבודה בגינה עם הילדים (מתמטיקה, כישורי חיים, שפה ועוד) בד בבד עם טיפוח הגננת את תחומי ההתפתחות של הילד (מוטורי, רגשי- חברתי, שפתי, קוגניטיבי) בתפיסה כוללת.
חצר הגן מזמנת אותנו לפעילויות ולמשחק חופשי .הילדים מבלים בחצר כשעה ביום(שעת חצר). בחצר ישנם גירויים רבים לחקר, לשאילת שאלות ולפיתוח הסקרנות.
החצר מהווה פיסת טבע שלא קיימת בתוך מבנה הגן. לכן, מן הראוי שננצל את אותם משאבים ללמידה ולפעילות ומאידך, תוך כדי זרימה עם הנעשה בתוך המבנה של הגן.
ננסה ליצור בגן גינה מזמינה –
גינה המשלבת מספר סביבות חיים, אורגניזמים וצמחים שונים ותורמת לאיכות הסביבה.
גינה מזמנת בעלי חיים
נתחיל עם איסוף שאריות הלחם מארוחת הילדים והנחתם במתקני האכלה לציפורים שניתן ליצור עם הילדים. עוד על צפייה בציפורים ובניית גינת ציפורים
נעמיד גם תיבות קינון לציפורים וניצור איזור תצפית לילדים בציפורים הבאות לבקרנו בחצר. על פעילות בגן ורד בקדימה בעקבות גילוי קן ציפורים במצגת הבאה.
ננסה לצפות בציפורים בהגיעם לחצר (לעיתים זה לוקח זמן מה), באורח חייהם, בהתנהגותם. בהמשך ננסה גם להגדיר אותם באמצעות מגדירי הציפורים.
הקמת גינה
בטרם ניגש לעבודה עולות מספר שאלות-
מהו המקום הראוי להכנת גינה? מה נשתול בה?
מהם השלבים בהכנת הגינה?
היכן נקנה את השתילים, הזרעים?
במה נשתף את ההורים? מה קורה אם לא יצליח לנו הגידול?
בעלון זה נפנה אתכם לשני מקורות מידע עיקריים בהקמת גינה בגן, שנותנים את הידע המעשי להקמת גינה וטיפוחה לאורך כל השנה :
1. באתר מרכז דע גן במדור גינה בגן במדור פירוט לאורך כל חודשי השנה- מה ניתן לעשות בגינה בליווי פורום בו נשלחות שאלות שנענות ע"י זהבה אבן פז- אגרונומית מומחית בתחום.
2. מדריך לגננת- צומחים בגן- טבע וחקלאות בגן הילדים/ אבינועם קפלן בהוצאת משרד החינוך התרבות. המדריך מכיל מידע עיוני וחינוכי, שהוא חיוני לגידול ולטיפול בצמחים שונים בעונות שונות ומציע רעיונות לפעילויות בכיתת הגן, בחצר הגן ובסביבה הקרובה
(ניתן לעיין במדריך לגננת במרכז ההדרכה לגיל הרך בפסגה אריאל ופ"ת)
שדה הבור
אם בסביבת הגן יש שדה בור – תוכלו לעקוב אחר שטח השדה שבו אין כלל התערבות ומגע יד אדם . תוכלו לבדוק את השינויים החלים בו בעונות השונות. בתחילת השנה – לאחר החום הגדול של הקיץ האדמה סדוקה , יבשה. עם הזמן , תתבוננו בשדה כאשר הוא מוציא נבטים של פרחים.
תוכלו להשוות גם לגינה מטופחת שבה קיימת התערבות אדם, שם הפרחים מסודרים באותו גובה. לעומת צמחיית הפרא בשדה הבור .
במידה ואין שדה סמוך לגן - מומלץ לתחום קטע בחצר הגן שיהווה "שדה בור" . אחר השדה הזה נוכל לעקוב ונשווה לעומת הגינה שבה אנו מטפחים. כדאי גם לצלם את השדה בעונות השונות ולהשוות בין השינויים שחלו בו בהשפעת מזג האוויר.
חלק חשוב מנוף חצר הגן הם העצים הנטועים שאליהם אנו מתייחסים לעיתים כמובן מאליו. מיזם "חבק עץ" אשר החל בתשע"א הוא פרי שיתוף פעולה בין מרכז דע גן, פקיד היערות במשרד החקלאות, והאגף לחינוך הקדם יסודי במשרד החינוך. השנה ממשיך מיזם זה ומטרתו היא לעורר את מודעות הילדים, ההורים והקהילה להכיר, לטפח, לשמור ולהגן על העצים שמהווים חלק חשוב בחיינו. באתר מרכז דע גן כל הפרטים להשתתפות במיזם ופעילויות שונות ליישום בגן.
מיזם ירוק נוסף אשר מוצע לגננות ליישום בגן הוא המיזם "בשביל הפרחים". המיזם משותף לאגף לחינוך קדם-יסודי והמשרד להגנת הסביבה, במטרה לקדם ולשמר את הדאגה לפרחי הבר המהווים מקור ליופי ולפליאה עבורנו, לקרב את הילדים לפעול למען הסביבה, תוך כבוד ואחריות, לעודד כישורי ההתבוננות בסביבה טבעית ויצירת מרחבים טבעיים של פרחי בר בגני הילדים. באתר האגף לחינוך קדם יסודי פרטים על ההשתתפות במיזם ופעילויות שונות ליישומו בגן.
החצר היא המקום הראוי שיבוא בה לידי ביטוי התייחסות משמעותית לנושא איכות הסביבה.
מומלץ שנזמן בחצר מקום למספר מוקדים ופעילויות :
מרכז מיחזור- מיון וארגון חומרים שונים: מיכלים לאיסוף בקבוקים, איסוף נייר, איסוף סוללות ועוד. את החומרים נעביר עם ילדי הגן למיכלים המרוכזים למיחזור אחת מדי שבוע.
הכנת קומפוסט – ובו נשליך את כל שאריות קליפות הירקות והפירות. כיצד להכין את ערימת הקומפוסט בקישור הבא בפורום גינה בגן ועל שלשולים בקומפוסטר כגורם מזמן לחקר.
ניתן לאסוף את מי המזגן ומי הגשם במיכלים ולהשתמש בהם להשקיית הגינה שלנו בחצר הגן.
גננות יקרות,
בעלון מקוון זה, ניסינו לקבץ עבורכן את המיטב בקישורים הנותנים מענה להכנת גינה בגן. הפעילויות וההכנות סביב הגינה מזמנות לנו באופן טבעי גם עיסוק באיכות הסביבה. חשוב להדגיש:
1. שום שלב אינו מאוחר מכדי להתחיל בהקמת גינה בהתאם לגידולי העונה
2. בכל חצר ניתן להקים גינה גם אם המקום מוגבל: בתוך צמיגים, מיכלי פלסטיק, אדניות ואפילו אדניות התלויות על הגדר
3. לגננת יש כיום תמיכה ומענה לכל צרכיה כדי להצליח בהקמת הגינה
4. חווית הזריעה, השתילה והטיפול בגינה שבחצר הגן, יכולה להתבטא בכל שלב ובכל סביבה.
* באדיבות מרכז פסגה פתח תקווה ואריאל |
|
|
|
|
|
|
|
מידע נוסף
להצטרפות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|